محل لوگو

دانلود تحقیق در موردتهيه وتنظيم وپيشنهادلايحه بودجه


دانلود تحقیق در موردتهيه وتنظيم وپيشنهادلايحه بودجه

نام فایل : تهيه وتنظيم وپيشنهادلايحه بودجه

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 72

حجم : 0 مگابایت


بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تهيه وتنظيم وپيشنهادلايحه بودجه
فرايند بودجه ريزی در ايران : بودجه ريزی در ايران شامل چهار مرحله زير می باشد : 1- مرحله تهيه و تنظيم و پيشنهاد لايحه بودجه 2-مرحله تصويب بودجه 3-مرحله اجرای بودجه 4- مرحله نظارت بر بودجه
مرحله تهیه و تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه
تمامی صاحب نظران اعتقاد دارند این مرحله از مهمترین ، اساسی ترین و فنی ترین و تخصصی ترین مرحله فرایند بودجه ریزی است .

مرحله تهیه و تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه
1- صدور بخشنامه بودجه
2- تهیه و تنظیم بودجه در دستگاههای اجرایی
3- تصویب لایحه در هیات وزیران
صدور بخشنامه بودجه : اولین گام در تهیه و تنظیم بودجه آنست که دولت با بررسی و مقایسه و سنجش نیازهای جامعه و نیز منابع و امکانات خویش سیاستهای اقتصادی ، اجتماعی ، مالی و پولی خویش را برای زمانی کوتاه یا بلند مدت تعیین و به دستگاهها ابلاغ کند .
صدور بخشنامه بودجه طی مراحل زیر انجام می شود : آلف ) پیش بینی مقدماتی بودجه 1- نامحدود 2- محدود برای تنظیم بودجه هر دستگاه لازم است که بداند بوجه خود را به چه ترتیب ، در چه حدی از اعتبارات و عملیات می تواند تهیه نماید .__ بودجه نامحدود : در این روش میزان درخواست اعتبارات دستگاهها نامحدود بوده و دستگاهها می توانند هر جمعی از اعتبارات و عملیات را به دولت پیشنهاد کنند .__ بودجه محدود : با توجه به منابع و امکانات سیاستها ، اهداف و الویتها توسط مراجع بالاتر مانند هیات دولت و یا واحدهای مرکزی بودجه ریزی به هر یک از دستگاههای اجرایی ابلاغ و دستگاههای مذکور باید بودجه خود را در حدود تعریف شده تهیه و تنظیم نمایند .
هدفهای پیش بینی مقدماتی بودجه عبارتند از :1- مطالعه و بررسی و ضع اقتصادی کشور در سال جاری و پیش بینی وضع اقتصادی کشور در سال بودجه به منظور تعیین سیاستها و اولویتهای کلی کشور .2- تعیین اولویت هر یک از برنامه ها و عملیات برای شناخت بهتر اولویتها توسط دستگاههای اجرایی .3- مطالعه و بررسی در باره در آمدهای دولت در سال جاری و پیش بینی در آمدها در سال بودجه ای مورد نظر.4- برآورد هزینه برنامه ها و عملیات سال جاری و پیش بینی هزینه برنامه ها و عملیات در سال بودجه .
ب) پیش نویس بخشنامه بودجه : هر سال دولت باید سیاستهای کلان اقتصادی و مالی و نیز پیش بینی کلی دریافتها و پرداختهای خود را با توجه به هدفها و سیاستهای برنامه برای سال بعد مشخص و معین سازد تا بودجه سال بعد بر اساس آن تنظیم شود . ج) تصویب بخشنامه بودجه : بر اساس خطی مشی های اساسی مصوب شورای اقتصاد ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش نویس بخشنامه بودجه را تهیه و به شورای مذکور ارائه می نماید .
بخشنامه بودجه سال 1387بخشنامه بودجه:مفاد بخشنامه بودجه راهنماي تنظيم بودجه توسط دستگاهاي اجرايي در جهت اهداف وبرنامه هاي ميان مدت وبلندمدت توسعه اقتصادي مي باشد.
*در بخشنامه بودجه سال87 كل كشور كه سومين بودجه دولت نهم است باعنايت به موارد ذكر شده ومثبت ومطلوب شاخص هاي اقتصادي – اجتماعي وفرهنگي در دو سال اخير تصريح وعنوان شده است اين روند زمينه مساعدي را براي اجراي سياست هاي كلي قانون برنامه توسعه فراهم اورده است. *به گزارش روابط‌عمومي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري در اين بخشنامه به اجراي سياست‌هاي افزايش مشاركت اجتماعي و اهتمام به امر اشتغال و فراهم كردن زمينه رشد اقتصادي موردنياز براي كاهش نرخ بيكاري، توسعه منابع انساني و فناوري و نيز بهره‌مندي از منابع و امكانات كشور و مبارزه با فقر، فساد و تبعيض كه در رأس برنامه‌هاي دولت نهم قرار گرفته، اشاره شده است.
*در اين بخشنامه با اشاره به راهبردهاي كلان مورد توجه دولت نهم بر بسط و تحقق عدالت و ايجاد فرصت‌هاي برابر، توسعه و تعالي همه‌جانبه و درون‌زا، ايجاد فضاي فرهنگي و رشد آگاهي‌ها و فضايل‌ اخلاقي، توسعه علم و فناوري و به كارگيري آن براي ارتقاي سلامت و رفاه جامعه و نيز خودكفايي در توليد، فعال كردن ظرفيت‌هاي اقتصادي و ارتقاي بهره‌وري، تعامل فعال با اقتصاد جهاني و توسعه صادرات غيرنفتي و خدمات فني و مهندسي، توزيع عادلانه ثروت، ايجاد اشتغال، محروميت‌زدايي، رفع تبعيض، تمركززدايي، كاهش تورم و ارتقاي قدرت خريد مردم و بهبود رفاه اجتماعي تأكيد شده است.
*در اين بخشنامه رهنمودها، احكام و توصيه‌هاي درج شده در مفاد سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي ابلاغي مقام معظم رهبري و محورهاي اساسي لايحه قانوني اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي مورد توجه قرار گرفته است.*بخشنامه بودجه سال 1387 كل كشور بر ممنوعيت هرگونه سرمايه‌گذاري براي شروع فعاليت جديد خارج از عنوان‌هاي صدر اصل 44 قانون اساسي تصريح كرده و تأكيد دارد كه حداقل 20 درصد از فعاليت‌هاي خارج از صدر اصل يادشده در سال 1387 به بخش‌هاي غيردولتي واگذار شود.
*واگذاري بخشي از سهام بنگاه‌هاي با فعاليت‌هاي درج شده در صدر اصل 44 قانون اساسي، تقويت بنگاه‌هاي اقتصادي داخلي براي حضور در فضاي تجارت بين‌المللي و اصلاح ساختار و بازتعريف نقش دولت در اقتصاد كشور، محورهاي ديگري است كه در اين بخشنامه به چشم مي‌خورد.*محورهاي ديگر اين بخشنامه پيش‌بيني درآمدهاي حاصل از واگذاري و خصوصي‌سازي در چارچوب احكام و سياست‌هاي كلي از جمله ايجاد زيربناهاي اقتصادي با اولويت مناطق كمتر توسعه‌يافته، ايجاد خوداتكايي براي خانواده‌هاي مستضعف و محروم و نيز تقويت تأمين اجتماعي و توسعه بخش تعاون است.
*در اين بخشنامه از دستگاه‌هاي اجرايي خواسته شده است بودجه سال 1387 را براساس اسناد بالادستي يادشده، با اعمال حداكثر صرفه‌جويي و دقت عمل بيشتر از گذشته، تهيه و براي تنظيم و تدوين نهايي به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري پيشنهاد دهند.* نظارت مالي بودجه 87به وزارت اقتصاد واگذار ميشود .
*اجزاي اصلي رويكرد جديد در بودجه 87 :1- ارائه اطلاعات كافي پيشتيباني كننده محتواي سند بودجه وتمركز تبصره هاي بودجه به ان دست از احكامي كه تسهيل كننده اجراي بودجه هستند .2- تأكيد بيشتر بر برنامه‌ها، اهداف و شاخص‌هاي كمي به عنوان مبناي بودجه پيشنهادهاي دستگاه‌هاي اجرايي .
3- افزايش اختيارات دستگاه‌هاي اجرايي در راستاي تسريع در اجراي بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد اجزاي ديگر اين رويكرد جديد در بودجه سال 1387 كل كشور است.4- منظوركردن سازوكارهاي تشويقي در بودجه براي افزايش انگيزه مديران و كاركنان با هدف افزايش بهره‌وري.5- واگذاري تخصيص اعتبارات فعاليت‌ها و طرح‌ها به دستگاه‌هاي اجرايي .6- تأكيد بر حفظ و نگهداري سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده .
7- مبادله سند قرارداد بودجه با دستگاه‌هاي اجرايي در سطح كلي اهداف كمي برنامه .8- نظارت كلان راهبردي توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري و نظارت عملياتي توسط دستگاه‌هاي اجرايي و نظارت‌هاي مالي و حقوقي توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و ديوان محاسبات كشور برشمرد.
*بخشنامه بودجه سال 1387 كل كشور دستگاه‌هاي اجرايي را مكلف كرده است ضمن تعيين اهداف كمي بر حسب برنامه‌ها و اقدام‌هاي اجرايي، كليدي‌ترين واولويت‌دارترين محورهاي كاري خود در سال 1387 را به همراه بودجه‌هاي پيشنهادي به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري ارسال كنند.
*اين بخشنامه وزارتخانه‌ها و مؤسسه‌هاي دولتي، شركت‌هاي دولتي و مؤسسه‌هاي انتفاعي وابسته به دولت موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان صدا و سيما، نيروهاي نظامي و انتظامي و نهادهاي عمومي غيردولتي را مكلف مي‌كند در چارچوب پيوست‌هاي همين بخشنامه نسبت به تهيه برنامه سالانه و بودجه سال 1387 خود اقدام و حداكثر تا نوزدهم مهرماه سال‌جاري به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري ارسال كنند.
براساس بخشنامه بودجه سال 1387 كل كشور، پيوست‌هاي اين بخشنامه شامل : 1- سقف اعتبارات هزينه و تملك دارايي‌هايسرمايه‌اي2- دستورالعمل تهيه و تنظيم اهداف كمي برنامه‌هاي اجرايي3- دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه هزينه‌اي و بودجه تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي دستگاه‌‌ها4- دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه شركت‌هاي دولتي 5-دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه دستگاه‌هاي استاني 6- ضوابط مالي ناظر بر تنظيم بودجه سال 1387 كل كشور بخشنامه 87 به دستگاهاي اجرايي ابلاغ شده است
....


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 103

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما