محل لوگو

سیستم های اندازه گیری دقیق


سیستم های اندازه گیری دقیق

نام فایل : سیستم های اندازه گیری دقیق

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 203

حجم : 4 مگابایت


بنام خدا
سیستم های اندازه گیری دقیق
سیستم های اندازه گیری

به دلیل اینکه درسطح جهان درکشورهای مختلف قطعات مختلف ماشین آلات و دستگاه های مورد استفاده اکثراً درکشورهای مختلفی ساخته می شود و بمنظور تطابق آنها در تمام کشورها نیاز به هماهنگی و یکنواختی اندازه آنها می باشد لذا به این لحاظ سیستم یا سیستم های خاصی از اندازه گیری مورد نیاز است تا همه کشورها از آن تبعیت نموده و ان را به کار برند تا قطعات ساخته شده در آن کشورها و کشورهای دیگر و برای ماشین آلات و دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور2 سیستم عمده اندازه گیری برای تعیین کمیت های اندازه گیری وجود دارد.
1- سیستم متریک
از جمله سیستم های اندازه گیری سیستم متریک است که اکثر کشورهای دنیا به خاطر ویژگی های زیر از آن استفاده می کنند. از جمله ویژگی های بارز این سیستم ده دهی بودن رقمهای اعشاری آن است که به عبارت دیگر ضرایب اجزاء و اضعاف این سیستم مضربی از عدد 10 هستند که به راحتی می توان آن را در عدد ضرب یا تقسیم به نام سیستم بین المللی SI معروف است کمیت اصلی این سیستم برای واحد طول متر(M) است.
تعرف متر: جدیدترین تعریف در سال 1983 میلادی در هفدهمین کنفرانس اوزان و مقادیر در پاریس ارائه شد که عبارت است از فاصله ای که نور در مدت ثانیه در خلاء طی می نماید. پس از این به بعد متر اندازه و شناسه ای از جنس زمان خواهد بود.

تا سال 1960 تعریف متر عبارت بود از محیط کره زمین در روی نصف النهار زمین که از قطب می گذرد. برای مقایسه قطعه ای از آلیاژ پلاتین ایریدیوم به نام متر مبنا، ساخته و در موزه سور فرانسه نگهداری می شد و فاصله بین دو خط رسم شده برروی بدنه آن به عنوان متر مبنا شناخته شد.
خاصیت آلیاژ پلاتین ایریدیوم از لحاظ شیمیایی و فیزیکی طوری است که دارای بقاء و دوام نسبتاً خوبی می باشد، ولی به علت مشکل بودن ساخت آن برای نمونه های متعدد در کشورهای دیگر و کنترل آن با متر مبنا و نیز مشکلات دیگر باعث شد که از سال 1960 به بعد تعریف جدید برای متر پیشنهاد شود. تعریف جدید: هر متر برابر است با 165076373 برابر طول موج نور نارنجی کریپتون 86. پس از این تعریف نیز جدیدترین تعریف متر عنوان شد که در بالا ذکر شد.
اجزاء و اضعاف متر:
اجزاء متر: دسی مترdm، سانتی مترcm، میلی مترmm و میکرومتر µm


اضعاف متر: دکامتر، هکتامتر و کیلومترkm
2- سیستم انگلیسی (اینچ inch):

این سیستم که به نام سیستم اینچ معروف است در انگلیس و آمریکا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان متداول است. واحد طول دراین سیستم یارد yard می باشد. تعریف طول برمبنای کمیت اصلی این سیستم نیز هموراه دستخوش تغییراتی بوده است. درسال 1305 میلادی، طول ساعد « استخوان زیرین» ادوارد اول، پادشاه انگلیس بر مبنای استاندارد طول قرار گرفت. براساس این تعریف النا (olena) ادوارد اول، یک یارد تعیین شد. دراین راستا 1yard = 3 foot و 12 inch = 1foot تعیین شد. اما در سال 1960 میلادی در آمریکا هر یارد برابر با متر استاندارد تعیین شد ← معادل m 9144018/0
اجزاء و اضعاف یارد:

اجزاء یارد: ، ، ، ، ، و .... که همگی برحسب اینچ بودند.
اضعاف یارد: مایل (mile) و فوت (foot)
نکته 1:
1mile = 6336 inch yard = 36 inch foot = 12 inch
....


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 435

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما