محل لوگو

دانلود تحقیق تعيين قيمت در شرايط رقابت كامل


دانلود تحقیق تعيين قيمت در شرايط رقابت كامل

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 12 صفحه


 قسمتی از متن word (..docx) : 

 

1

‏تعيين قيمت در شرايط ‏رقابت‏ ‏كامل

‏مبادله،‏ ‏يكي‏ ‏از‏ ‏اصلي‌ترين‏ ‏نيازهاي‏ ‏بشر‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏هست‏. ‏بازار‏ ‏نهادي‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏امكان‏ ‏مبادله‏ ‏را‏ ‏فراهم‏ ‏مي‌كند‏. ‏با‏ ‏وجود‏ ‏اين‌كه‏ ‏مسائل‏ ‏مطرح‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏اقتصاد‏ ‏خيلي‏ ‏گسترده‏ ‏هستند،‏ ‏مسائل‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏بازار‏ ‏ويژگي‏ ‏خاصّي‏ ‏دارند‏ ‏و‏ ‏تمام‏ ‏قسمت‌ها‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏تاثير‏ ‏قرار‏ ‏مي‌دهند‏. ‏در‏ ‏بازار،‏ ‏عرضه‏ ‏و‏ ‏تقاضا‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏هم‏ ‏قرار‏ ‏مي‌گيرند‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏تعيين‏ ‏قيمت،‏ ‏نحوة‏ ‏تخصيص‏ ‏منابع‏ ‏و‏ ‏چگونگي‏ ‏توزيع‏ ‏را‏ ‏معيّن‏ ‏مي‌كنند‏. ‏امروزه‏ ‏بازارها‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏بازار‏ ‏كالاها‏ ‏و‏ ‏خدمات،‏ ‏بازار‏ ‏عوامل‏ ‏و‏ ‏بازار‏ ‏منابع‏ ‏خيلي‏ ‏گسترده‏ ‏شده‌اند‏. ‏اين‏ ‏بازارها‏ ‏در‏ ‏بيش‌تر‏ ‏كشورها‏ ‏تحت‏ ‏تاثير‏ ‏نظريات‏ ‏اقتصاد‏ ‏سرمايه‌داري‏ ‏عمل‏ ‏مي‌كنند‏ ‏و‏ ‏نقش‏ ‏بازار‏ ‏در‏ ‏نظام‏ ‏مزبور‏ ‏به‏ ‏قدري‏ ‏بالا‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏به‏ «‏اقتصاد‏ ‏بازار‏»‏ ‏نيز‏ ‏ياد‏ ‏مي‌كنند؛‏ ‏از‏ ‏اين‏ ‏رو،‏ ‏يكي‏ ‏از‏ ‏امور‏ ‏ضروري‏ ‏شناخت‏ ‏ديدگاه‌هاي‏ ‏اقتصاد‏ ‏سرمايه‌داري‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏مورد‏ ‏بازار‏ ‏با‏ ‏توجّه‏ ‏به‏ ‏ديدگاهي‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏مباني‏ ‏آن‏ ‏ارائه‏ ‏مي‌شود‏ ‏مهم‌ترين‏ ‏عنصر‏ ‏مبنايي‏ ‏بازار،‏ ‏عنصر‏ ‏رقابت‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏زمان‏ ‏نخستين‏ ‏اقتصاددانان‏ ‏كلاسيك‏ ‏تا‏ ‏كنون‏ ‏تفاسير‏ ‏گوناگوني‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏از‏ ‏طرفي‏ ‏ما‏ ‏مسلمانان‏ ‏به‏ ‏جامعيت‏ ‏اسلام‏ ‏اعتقاد‏ ‏داريم‏ ‏و‏ ‏معتقديم‏ ‏كه‏ ‏اسلام‏ ‏در‏ ‏زمينه‌هاي‏ ‏گوناگون‏ ‏برنامه‌هاي‏ ‏خاص‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏دارد‏. ‏مقالة‏ ‏حاضر‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏تا‏ ‏حد‏ ‏ممكن‏ ‏به‏ ‏ارزيابي‏ ‏بازار‏ ‏سرمايه‏ ‏داري‏ ‏با‏ ‏تاكيد‏ ‏بر‏ ‏عنصر‏ ‏رقابت‏ ‏بپردازد؛‏ ‏سپس‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏مختصر‏ ‏آموزه‌هاي‏ ‏اسلام‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏زمينه‏ ‏را‏ ‏بيان‏ ‏كند‏.

‏رقابت‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏اصل‏ ‏رفتاري

‏بازار‏ ‏همچنين‏ ‏اقسام‏ ‏بسياري‏ ‏دارد؛‏ ‏مانند‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏كامل‏ (Perfect Competition‏)‏،‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏ناقص‏(Imperfect competition‏) ‏،‏ ‏بازار‏ ‏انحصاري‏ (Monopoly‏). ‏هر‏ ‏كدام‏ ‏از‏ ‏معاني‏ ‏بازار‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏بگيريم‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏قسمي‏ ‏از‏ ‏اقسام‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏ملاحظه‏ ‏كنيم،‏ ‏عنصر‏ «‏رقابت‏»‏ (Competition‏) ‏در‏ ‏آن‏ ‏اساسي‌ترين‏ ‏نقش‏ ‏را‏ ‏ايفا‏ ‏مي‌كند‏. ‏كارگزاران‏ ‏اقتصادي‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏رقابت‏ ‏بر‏ ‏سر‏ ‏سود‏ ‏بيش‌تر‏ ‏توليد‏ ‏مي‌كنند‏ ‏و‏ ‏مصرف‏ ‏كنندگان‏ ‏نيز‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏رقابت‏ ‏بر‏ ‏سر‏ ‏دستيابي‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏بيش‌تر‏ ‏به‏ ‏لذّت‏ ‏به‏ ‏مصرف‏ ‏مبادرت‏ ‏مي‌ورزند‏. ‏گرچه‏ ‏رقابت‏ ‏از‏ ‏ديرباز‏ ‏بين‏ ‏اقتصاددانان‏ ‏مطرح‏ ‏بوده،‏ ‏آدام‏ ‏اسميت‏ ‏نخستين‏ ‏كسي‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏اين‏ ‏مفهوم‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏دقيق‏ ‏مطرح‏ ‏كرده‏ ‏است‏. ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏نظر‏ ‏اسميت،‏ ‏دولت‏ ‏نبايد‏ ‏در‏ ‏بازار‏ ‏دخالت‏ ‏كند‏. ‏در‏ ‏اين‏ ‏صورت‏ ‏افراد‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏منافع‏ ‏خصوصي‏ ‏خود‏ ‏عمل‏ ‏خواهند‏ ‏كرد‏ ‏و‏ ‏يك‏ «‏دستِ‏ ‏نامرئي‏»‏ (Invisible hand‏) ‏اين‏ ‏فعاليت‌ها‏ ‏را‏ ‏هماهنگ‏ ‏مي‌كند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتيجه،‏ ‏منافع‏ ‏جامعه‏ ‏تامين‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏.

‏معناي‏ ‏رقابت

‏رقابت،‏ ‏يعني‏ ‏گروهي‏ ‏براي‏ ‏دستيابي‏ ‏به‏ ‏امكانات‏ ‏اقتصادي‏ ‏با‏ ‏يك‌ديگر‏ ‏مبارزه‏ ‏كنند‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏كدام‏ ‏در‏ ‏پيشي‏ ‏گرفتن‏ ‏بر‏ ‏ديگران‏ ‏بكوشد‏. ‏روشن‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏زير‌بناي‏ ‏رقابت‏ ‏به‏ ‏اين‏ ‏معنا،‏ ‏اصالت‏ ‏دادن‏

2

‏به‏ ‏تعقيب‏ ‏منافع‏ ‏شخصي‏ ‏به‏ ‏وسيلة‏ ‏هر‏ ‏فرد‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏شعار‏ ‏اصلي‏ ‏اقتصاددانان‏ ‏كلاسيك‏ ‏و‏ ‏نئوكلاسيك‏ ‏بود؛‏ ‏بنابراين‏ ‏مبناي‏ ‏رقابت‏ ‏در‏ ‏نظام‏ ‏سرمايه‌داري‏ ‏هم‏ ‏چشمي‏ ‏براي‏ ‏دستيابي‏ ‏بيش‌تر‏ ‏براي‏ ‏رسيدن‏ ‏به‏ ‏مواهب‏ ‏اقتصادي‏ ‏در‏ ‏مقايسه‏ ‏با‏ ‏ديگران‏ ‏است‏. ‏گر‏ ‏چه‏ ‏اصطلاح‏ ‏رقابت،‏ ‏بيش‌تر‏ ‏اوقات‏ ‏به‏ ‌‏صورت‏ «‏رقابت‏ ‏كامل‏»‏ ‏كه‏ ‏الگوي‏ ‏مطلوب‏ ‏است‏ ‏به‏ ‏كار‏ ‏برده‏ ‏مي‌شود،‏ ‏عنصر‏ ‏ياد‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏تمام‏ ‏بازارها‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏رقابت‏ ‏به‏ ‏مفهومي‏ ‏كه‏ ‏ذكر‏ ‏شد،‏ ‏در‏ ‏بازارهاي‏ ‏غير‏ ‏رقابتي‏ ‏تجلّي‏ ‏بيش‌تري‏ ‏مي‌يابد‏. ‏برخي‏ ‏از‏ ‏اقتصاددانان‏ ‏مي‌گويند‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏رقابت‏ ‏شديدتر‏ ‏باشد،‏ ‏كارگزاران‏ ‏اقتصادي‏ ‏كم‌تر‏ ‏به‏ ‏همديگر‏ ‏به‏ ‏چشم‏ ‏رقيب‏ ‏مي‌نگرند؛‏ ‏زيرا‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏صورت‏ ‏قدرت‏ ‏تاثير‏ ‏آن‌ها‏ ‏بر‏ ‏يك‌ديگر‏ ‏كم‌تر‏ ‏مي‌شود‏. ‏در‏ ‏اين‏ ‏صورت‏ ‏هيچ‏ ‌‏يك‏ ‏از‏ ‏آن‌ها‏ ‏احساس‏ ‏نمي‌كند‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏سوي‏ ‏ديگران‏ ‏تحت‏ ‏فشار‏ ‏است،‏ ‏در‏ ‏صورتي‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏بازاري‏ ‏كه‏ ‏رقابت‏ ‏اندك‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏توليد‏ ‏كنندگان‏ ‏زياد‏ ‏نيستند،‏ ‏هر‏ ‏يك‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏فشار‏ ‏سختي‏ ‏مي‌بينند؛‏ ‏امّا‏ ‏بسياري‏ ‏از‏ ‏اقتصاددانان‏ ‏اين‏ ‏را‏ ‏نمي‌پذيرند‏. ‏آن‌ها‏ ‏بر‏ ‏اين‏ ‏باورند‏ ‏كه‏ ‏افزايش‏ ‏تعداد‏ ‏رقيبان‏ ‏به‏ ‏افزايش‏ ‏رقابت‏ ‏مي‌انجامد‏. (‏رناني،‏ 1376: ‏ص‏82)

‏تعیین‏ ‏قیمت‏ ‏در‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ :

‏ 1 ‏–‏ فروش‏ ‏حاکم‏ ‏بر‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏را‏ ‏برشمرده‏ ‏و‏ ‏تعادل‏ ‏کوتاه‏ ‏مدت‏ ‏بنگاه‏ ‏در‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏رسم‏ ‏نمودارهای‏ ‏مناسب‏ ‏تشریح‏ ‏کنید‏ .

‏ 2 ‏–‏ با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏تابع‏ ‏هزینه‏ ‏کل‏ ‏بنگاه‏ ‏رقابتی‏ ‏زیر‏ ‏معین‏ ‏کنید‏ ‏در‏ ‏چه‏ ‏سطحی‏ ‏تولیدی‏ ‏سود‏ ‏بنگاه‏ ‏بیشینه‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏؟

‏ TC = q 2- 2 q + 100

P = - 100 + Q‏

P = 1400 – Q‏

‏ 3 ‏–‏ خصوصیات‏ ‏یک‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏را‏ ‏تشریح‏ ‏کنید‏ ‏،‏ ‏آیا‏ ‏چنین‏ ‏بازاری‏ ‏عملاً‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏یا‏ ‏خیر‏ ‏؟‏ ‏علت‏ ‏مطالعه‏ ‏چنین‏ ‏بازاری‏ ‏چیست‏ ‏؟

‏ 4 ‏–‏ ثابت‏ ‏کنید‏ ‏تابع‏ ‏عرضه‏ ‏،‏ ‏کوتاه‏ ‏مدت‏ ‏بنگاه‏ ‏در‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏همان‏ MC‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏قسمت‏ ‏صعودی‏ ‏بالاتر‏ ‏از‏ ‏حداقل‏ AVC‏ ‏است‏ .

‏ 5 ‏–‏ شرایط‏ ‏بازار‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏را‏ ‏توضیح‏ ‏دهید‏ ‏و‏ ‏مثالی‏ ‏برای‏ ‏هر‏ ‏یک‏ ‏از‏ ‏ساختار‏ ‏های‏ ‏رقابت‏ ‏کامل‏ ‏–‏ انحصار‏ ‏کامل‏ ‏–‏ رقابت‏ ‏انحصاری‏ ‏بیان‏ ‏نمایید‏ .

‏ 6 ‏–‏ فرض‏ ‏کنید‏ 500 ‏مصرف‏ ‏کننده‏ ‏مشابه‏ ‏با‏ ‏تابع‏ ‏تقاضای‏ ‏فردی‏ Qdx = 10 - px‏ ‏و‏ 50 ‏تولید‏ ‏کننده‏ ‏مشابه‏ ‏با‏ ‏تابع‏ ‏عرضه‏ ‏فردی‏ ‏در‏ ‏بازار‏ ‏کالای‏ x‏ ‏وجود‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ .

Qsx = 5 p x‏

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 210

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما