محل لوگو

دانلود تحقیق ادبیات شفاهی شهراشکذر


دانلود تحقیق ادبیات شفاهی شهراشکذر

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 39 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏ادبیات شفاهی شهراشکذر

‏در این تحقیق‏ به بررسی و پژوهش درمورد ادبیات شفاهی شهراشکذر‏ ‏می پردازیم ابتدا دراین مقدمه به تعاریفی از‏ ‏ادبیات ‏شف‏اهی وتعدادی ازموضوعات ‏مورد بررسی آن می‏ پردازیم .معادل ادبیات شفاهی درانگلیسی‏ ‏است که درزبان فارسی به فرهنگ عامه ، فرهنگ مردم ، دانش ‏عوام ، فرهنگ توده و ...... ترجمه شده است اولین بار توسط ویلیام جان تا‏نر‏ ‏انگلیسی ع‏نوان شد از نظر وی این واژه ناظر‏ ‏ب‏ر‏ ‏پژوهش‏ هایی ‏بود که باید درزمینه ‏عادات ، آداب و رسوم و مشاهدات وخرافات و ترانه ها که از‏ادوار‏ قدیم باقی مانده صورت می گرفت .

‏ادبیات عامه یا ادبیات توده یا‏ ‏فر‏هنگ عوام یا در مقابل ادبیات رسمی است که مخلوق ذهن مردم باسواد‏ ‏وتحصیل کرده است و‏مجمو‏عه ای است از ترانه ها ، قصه های ‏عامیانه‏ ‏،‏ ‏نمایش نامه ها‏ ‏،‏ ضرب المثل ها ، سحرو جادو و‏عامیانه که در میان مردم‏ ابتدایی‏ و بی سواد اوج دارد.‏

‏بنابراین ادبیات شفاهی ، ادبیاتی است که به دفترنیامده‏ است ودرسینه و‏ ‏یاد و حافظه هرقوم ‏وملتی وجود دارد . به گمان اززمانی که بشرخود را در‏برابر‏ طبیعت یافت وخود را چیزی جزآن اما درآن دید ، ادبیات شفاهی پیدایی یافت ، ادبیات شفاهی اززمانی که انسان به گپ درآمد وزبان رابطه او با جهان بیرونی و درونی اش شد، ازمغزبه مغز و از‏سینه به سینه به امروز‏ر‏سیده است زیبایی ادبیات شفاهی در‏ناپیدایی سرایندگان و گویندگان آن است و ادبیات شفاهی را بدون تردید باید مادر ادبیات کتبی و زای‏ن‏دۀ آن دانست .

‏موضوعات و مقوله هایی که مورد پژوهش ادبیات شفاهی ( ) است:

‏دسته ‏اول : شامل اساطیر- حکایات اسطوره ‏ای ‏–‏ ‏افسانه ‏ها- قصه پهلوانی ‏–‏ حکایات واقعی ‏–‏ داستانهای امثال و لطیفه است‏.

‏دسته دوم : شامل آوازها- ترانه ها ‏–‏ تصنیف ها ‏–‏ دوبیتی ها ‏–‏ تک بیتی ها ‏–‏ نوحه ها و اشعارسوگواری ولالایی ها.

‏دسته سوم : شامل امثال وچیستان ‏–‏ لغزها ‏–‏ زبان زدها ‏–‏زبان زرگری وتشبیهات عامیانه

‏دسته چهارم : شامل آداب ورسوم مذهبی که درم‏یان مردم رواج دارد بدون آنکه در‏مذهب اسمی نشانی ازآن باشد مثل سفره ها- جشن های مذهبی و سوگواری ها.

‏حال درمورد بعضی ازموضوعاتی که درادبیات شفاهی بررسی می شود تعاریفی ارائه می شود :

‏قصه ها: قصه ها یکی ازدستاوردهای ماندگارادبیات شفاهی ‏هستند‏.‏در واقع قصه‏،روایت خیالی ودر‏عین حال برگرفته‏ از‏واقعیت های ا‏جتماعی مردمانی است که عمدتاً درزیر‏یوغ حکا‏م و زورمندان اسیرمانده و آمال و‏آرزوهای خ‏ود را در‏قالب روایت های تخیلی‏ به نام قصه از نسلی به نسل دیگرمنتقل کرده است. بیشتر‏قصه ها و افسانه ها از روزگار طلایی گذشته و رویدادهای شیرینی که اتفاق افتاده است ، سخن می گویند . این موضوع در بسیا‏ری ادبیات ملت ها دیده می شود هر‏ملتی قصه هایی دارد که معرف‏ ‏و بازگشت به دوره های خوش و‏راحت زمان کودکی می باشد این داستان به شیوه ای مؤثر‏تاریخ زندگی بشرراتعیین می کندوحاوی اساسی ترین و بزرگترین مفاهیم روانی است که به گونه کنایه و سمبل بیان شده است .

‏ترانه ها: ترانه هااحساسات تجسم یافته روستاییان ساده دل وکوه نشینان پاک نهادی را می نمایانند که آدمی را در برابراین همه صفا وپاکی تحت تأثیر قرارمی دهد ومردم شناسی ترانه ها را می توان ازدو نگاه فرهنگ مادی و فرهنگ غیر مادی بررسی و پژوهش کرد.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 221

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما