محل لوگو

دانلود تحقیق در موردتغذيه و پوكي استخوان


دانلود تحقیق در موردتغذيه و پوكي استخوان

نام فایل : تغذيه و پوكي استخوان

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 0 مگابایت


تغذيه و پوكي استخوان
پوكي استخوان چه بيماري است؟
پوكي استخوان بيماري است كه طي آن در اثر تخريب بافت استخوان، توده استخواني كاهش يافته و تعادل بين تشكيل و برداشت كلسيم از بين مي رود و با ايجاد اين حالت ، استخوان ها در برابر نيروي وارد شده كمي آسيب پذير شده و به راحتي مي شكنند.
مهم ترين عوامل خطر ايجاد پوكي استخوان:
1- افزايش سن : بالاترين رشد استخوان معمولا در سنين 20 -10 سالگي بوده و توده استخواني هر شخصي تا سن 35 سالگي به بيشترين مقدار خود مي رسد و به تدريج با افزايش سن، كاهش توده استخواني رخ مي دهد كه اين امر در سنين بالا سرعت بيشتري يافته به طوري كه مقدار تخريب استخوان از ميزان تشكيل آن بيشتر مي شود.


2- جنس : پوكي استخوان در زنان چهار برابر مردان تخمين زده مي شود.
3- يائسگي : زماني كه زنان به سن يائسگي مي رسند در اثر كمبود هورمون هاي تخمدان ميزان تخريب استخوان در آنها زياد شده و سرعت تخريب استخوان از تشكيل آن بيشتر مي شود.
4- عوامل ارثي : احتمال ابتلا به پوكي استخوان در افرادي كه سابقه فاميلي اين بيماري را دارندبيشتر است.

5- تغذيه : استخوان تحت تاثير چندين عامل تغذيه اي قرار دارد. مهم ترين اين عوامل عبارتند از: كلسيم و ويتامين D
6- اعتياد طولاني به سيگار و الكل : استعمال دخانيات و الكل باعث تشديد پوكي استخوان مي شود.
7- كم تحركي : فعاليت بدني سبب افزايش توده استخواني مي شود.
8- برخي از بيماري ها : بيماري هاي مربوط به تيروئيد، غدد فوق كليه، ديابت و غدد جنسي و اختلالات گوارشي شانس ابتلا به پوكي استخوان را افزايش مي دهد.

تعدادي ازداروها : مثل كورتون ها، هورمون هاي تيروئيدي، متوتركسات، ليتيم، داروهاي ضد صرع ،داروهاي مدر و آنتي اسيدها مي توانند زمينه را براي ابتلا به پوكي استخوان فراهم كنند.
علائم و عوارض پوكي استخوان
پوكي استخوان را« بيماري خاموش » مي نامند زيرا معمولا افرادي كه دچار پوكي استخوان مي شوند ممكن است هيچ علامتي نداشته باشند به طوريكه اين بيماري سال ها همراه آنهاست بدون اينكه خودشان اطلاعي داشته باشند.در مراحل اوليه پوكي استخوان، علائم ظاهر نمي شود و در مراحل بعدي با بروز شكستگي هاي خود به خود كه با كمترين ضربه به ويژه در استخوان هاي لگن، ران و كمر ايجاد مي شود و نيز كوتاه شدن قد، قوز پشتي و كمر درد شديد در بخش خاص آشكار مي گردد.
نقش تغذيه در پيشگيري از پوكي استخوان
پوكي استخوان اختلالي است كه درمان قطعي براي آن وجود ندارد به همين دليل پيشگيري از بروز آن بسيار آسان تر و باصرفه تر از درمان آن است.
يكي از مهم ترين عوامل پيشگيري از پوكي استخوان ، تغذيه است. تغذيه مناسب بايد از دوران كودكي وجود داشته باشد تا از اين راه ميزان تراكم توده استخوان افزايش يافته و درصد ابتلا به پوكي استخوان در دوران سالمندي كاهش يابد.
توصيه هاي كلي براي پيشگيري از پوكي استخوان
مصرف لبنيات به عنوان منبع اصلي كلسيم در رژيم غذايي روزانه در پيشگيري از پوكي استخوان نقش بسيار مهمي دارد. كلسيم ماده اصلي استخوان ها است. به همين دليل مصرف 3- 2 واحد از لبنيات كم چربي در طول روز توصيه مي شود. از اضافه كردن چاي، پودر نسكافه و كاكائو و قهوه به شير خودداري كنيد زيرا از جذب كلسيم جلوگيري مي كنند.
علاوه بر لبنيات، سبزيجات برگ دار سبزرنگ مثل كاهو، كلم و اسفناج، مغزها مثل بادام و فندق، خشكبار مثل برگه زردآلو و حبوبات به ويژه انواع لوبياها و سويا نيز منابع خوب كلسيم هستند.
....


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 86

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما