نام فایل : آمار سوم تجربی جلسه اول (آمار و مدل سازی)
فرمت : .pptx
تعداد صفحه/اسلاید : 21
حجم : 0 مگابایت
بنام خدا
آمار سوم تجربی
جلسه اول (آمار و مدل سازی)
1- اندازه گیری:
ما دو دسته اطلاعات داریم:
1- اطلاعات کمی: به صورت اعداد و ارقام هستند.
2- اطلاعات کیفی: توصیفی هستند.
اطلاعات کمی قابل تفسیر نیستند و برای همه کس یک معنای واحد دارند.
اطلاعات کیفی قابل تفسیر هستند و هر کس می تواند برداشت های متفاوتی از آن داشته باشد این اطلاعات تنها برای ترسیم دورنمای اولیه کفایت می کنند.
در بررسی های آماری اطلاعات کیفی به هیچ وجه سودمند نیستند و تنها اعداد و ارقام هستند که مفید خواهند بود.
اولین اقدام برای رسیدن به اعداد و ارقام و یا بهتر اطلاعات کمی اندازه گیری است .
حال هر چقدر وسایل اندازه گیریمان را دقیق تر کنیم هیچ گاه نمی توانیم دقت را آن قدر بالا ببریم که اندازه گیریمان خطا نداشته باشد و یا بهتر خطای اندازه گیری مان برابر صفر شود.
بنابراین مفهومی به صورت زیر تعریف می شود :
تفاضل مقدار واقعی و مقدار اندازه گیری شده = خطای اندازه گیری
خطای اندازه گیری ممکن است مثبت و یا منفی باشد.
خطای اندازه گیری را معمولا با که همان ابتدای است نشان می دهند.
لزوما خطای اندازه گیری از واحد اندازه گیری کمتر است .
اگر واحد اندازه گیری را تغییر دهیم لازم است اندازه گیری دوباره انجام شود.
وزن نوزادی را پس از تولد 4 کیلوگرم اعلام کردند خطای اندازه گیری کدام یک از گزینه های زیر می تواند باشد؟
1)1 کیلوگرم
2)1/25 کیلوگرم
3)0/75 کیلوگرم
4)صفر
....
مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان