قسمتی از متن :
1
مقدمه .
وقـف و ابـتـدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن بايد بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نيكو وقف كند و از جاى نيكو مجددا قرائت را آغاز كند, ندانستن مواضع وقف و ابـتـدا, سـبـب مـى شـود كه آيات قرآن به طورنادرست تقطيع شده , معانى نادرستى به گوش شـنونده القا شود, على (ع ) درروايتى , رعايت محلهاى وقف در قرآن را يكى از دو ركن اساسى در ترتيل قرآن دانسته اند.عـلـمـاى قرائت در گذشته به اين فن توجه كافى مبذول داشته , به طورى كه بسيارى از قاريان مشهور, از جمله بعضى از قراى سبعه , در اين زمينه داراى تاءليف بوده اند. نوشته هاى مربوط به وقف و ابتدا را مى توان به چهار دسته تقسيم كرد:
1 ـ كتب مستقل .
مـراد از كـتـب مـستقل , كتبى است كه موضوع آنها وقف و ابتداست , دكتر يوسف عبدالرحمن در مـقـدمه اى كه بر كتاب المكتفى , اثر عثمان بن سعيد دانى نوشته ,78 كتاب را نام برده است كه با عـنوان وقف و ابتدا در قرآن به رشته تحريردرآمده است , مشهورترين اين كتب , به ترتيب تاريخى , عبارتند از:
الف)المقاطع والمبادى,ازابوحاتم , سهل بن محمد بن عثمان سجستانى (متوفاى 248 ه ق ).
ب) الايضاح فى الوقف والابتداء, از محمد بن قاسم بن بشار انبارى (متوفاى328 ه ق ).
پ)القطع والائتناف,ازابوجعفراحمدبن محمدبن اسماعيل,معروف به ابن نحاس(متوفاى338ه ق
ت) المكتفى فى الوقف والاهتداء, از ابوعمرو, عثمان بن سعيد دانى (متوفاى444 ه ق ).
ث) الاهتداء فى الوقف والابتداء, از دانى .
ج) المرشد, از حسن بن على بن سعيد عمانى (متوفاى بعد از 500 ه ق ).
چ) وقوف القرآن , از محمد بن طيفور سجاوندى (متوفاى 560 هق ).
ح) الايضاح فى الوقف والابتداء, از سجاوندى .
خ) المقصد لتلخيص ما فى المرشد, از شيخ زكريا انصارى (متوفاى 926 ه ق ).
د) منار الهدى فى الوقف والابتداء, از احمد بن عبدالكريم بن محمد اشمونى , ازاعيان قرن 11.
2ـ كتب علم قرائت .
بـرخـى درضـمن كتب مربوط به علم قرائت,به اين بحث پرداخته اند,مانند:ابن جزرى دركتاب النشرفى القرائات العشر,قسطلانى درلطائف الاشارات وسخاوى درجمال القراء و كمال الاقراء.
3ـ كتب علوم قرآنى .
1
مقدمه .
وقـف و ابـتـدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن بايد بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نيكو وقف كند و از جاى نيكو مجددا قرائت را آغاز كند, ندانستن مواضع وقف و ابـتـدا, سـبـب مـى شـود كه آيات قرآن به طورنادرست تقطيع شده , معانى نادرستى به گوش شـنونده القا شود, على (ع ) درروايتى , رعايت محلهاى وقف در قرآن را يكى از دو ركن اساسى در ترتيل قرآن دانسته اند.عـلـمـاى قرائت در گذشته به اين فن توجه كافى مبذول داشته , به طورى كه بسيارى از قاريان مشهور, از جمله بعضى از قراى سبعه , در اين زمينه داراى تاءليف بوده اند. نوشته هاى مربوط به وقف و ابتدا را مى توان به چهار دسته تقسيم كرد:
1 ـ كتب مستقل .
مـراد از كـتـب مـستقل , كتبى است كه موضوع آنها وقف و ابتداست , دكتر يوسف عبدالرحمن در مـقـدمه اى كه بر كتاب المكتفى , اثر عثمان بن سعيد دانى نوشته ,78 كتاب را نام برده است كه با عـنوان وقف و ابتدا در قرآن به رشته تحريردرآمده است , مشهورترين اين كتب , به ترتيب تاريخى , عبارتند از:
الف)المقاطع والمبادى,ازابوحاتم , سهل بن محمد بن عثمان سجستانى (متوفاى 248 ه ق ).
ب) الايضاح فى الوقف والابتداء, از محمد بن قاسم بن بشار انبارى (متوفاى328 ه ق ).
پ)القطع والائتناف,ازابوجعفراحمدبن محمدبن اسماعيل,معروف به ابن نحاس(متوفاى338ه ق
ت) المكتفى فى الوقف والاهتداء, از ابوعمرو, عثمان بن سعيد دانى (متوفاى444 ه ق ).
ث) الاهتداء فى الوقف والابتداء, از دانى .
ج) المرشد, از حسن بن على بن سعيد عمانى (متوفاى بعد از 500 ه ق ).
چ) وقوف القرآن , از محمد بن طيفور سجاوندى (متوفاى 560 هق ).
ح) الايضاح فى الوقف والابتداء, از سجاوندى .
خ) المقصد لتلخيص ما فى المرشد, از شيخ زكريا انصارى (متوفاى 926 ه ق ).
د) منار الهدى فى الوقف والابتداء, از احمد بن عبدالكريم بن محمد اشمونى , ازاعيان قرن 11.
2ـ كتب علم قرائت .
بـرخـى درضـمن كتب مربوط به علم قرائت,به اين بحث پرداخته اند,مانند:ابن جزرى دركتاب النشرفى القرائات العشر,قسطلانى درلطائف الاشارات وسخاوى درجمال القراء و كمال الاقراء.
3ـ كتب علوم قرآنى .
تصاویری از چند صفحه نخست فایل :
توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
برچسب های مهم