محل لوگو

دانلود مقاله نهضتهاي اسلامي 10 ص


دانلود مقاله نهضتهاي اسلامي 10 ص

با هزینه ای اندکی شما میتونید فایل (نهضتهاي اسلامي 10 ص) را تهیه کنید.

قسمتی از متن :

 

‏مقدمه :

‏با سلام و درود به پيشگاه امام زمان ولي عصر ارواحنا له الفدا با سلام به خدمت شهيد عالي قدر عالم رباني مبارزي فقيه مجاهدي سرافراز مردي از ديار نيكان استاد فرزانه معلمي مهربان مردي از خطه خورشيد از ديار مردماني با صفا و هم ‏جوار امام هشتم كه با مبارزه براي ديني و اسلام و ملت خود به درجه رفيع شهادت نايل شده اند مقاله خللاصه نوشته گران بهاي ايشان از كتاب نهضتهاي اسلامي در صد ساله اخير از قلم پربار اين عالم رباني است اميدوارم با گسترش سخنان و ‏طرز فكر و جا افتاد‏ن‏ افكار ‏ايشان در اذهان عمومي سير پيشبرد اسلام راستين محقق شود با اميد در بكار بردن اين افكار در مسير زندگي

‏واژه اصلاح

‏اصلاح يعني سامان بخشيدن نقطه مقابل افساد است كه به معني نابساماني ايجاد كردن است . اصلاح و افساد يكي از زوجهاي متضاد قرآن است كه مكرر در قرآن مطرح مي شوند . زوجهاي متضاد يعني آن واژه هاي اعتقادي و اجتماعي كه دو به دو در برابر يك ديگر قرار گرفته اند و به كمك يكديگر بهتر شناخته مي شوند از قبيل توحيد و شرك ، ايمان و كفر ، هدايت و ضلالت ، عدل و ظلم ، خير و شر ، اطاعت و معصيت ، شكر و كفران ، اتحاد و اختلاف ، غيب و شهادت ، علم و جهل ، تقوا و فسوق ، استكبار و استضعاف و غيره .

‏برخي از اين زوجحهاي متضاد از آن جهت در كنار يكديگر مطرح مي شوند كه يكي بايد نفي و طرد شود ديگري جامه تحقق بپوشد اصلاح و افساد از اين قبيل است . مورد استعمال اصلاح در قرآن گاهي رابطه ميان دو فرد است (اصلاح ذات البين) و گاهي محيط خانوادگي است و گاهي محيط بزرگ اجتماعي است كه اكنون مورد بحث ما است و در آيات زيادي مطرح است از اين پس ما هرگاه اين واژه را به كار ببريم منظور اصلاح در سطح اجتماعي و به عبارت ديگر اصلاح اجتماعي است .

‏قرآ‏‹‏ كريم در مجموع ‏تعبيرات خود پيامبران را مصلحان مي خواند چنانكه از بان شعيب پيغمبر مي گويد : ان اريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب

‏جز اصلاح تا آ]رين حد توانائي منظوري ندارم مومفقيتم جز به دست خدا نيست تنها بر ذات مقدس او توكل مي كنم و تنها به سوي او باز خواهم گشت‏ .

‏و بر عكس ادعاي اصلاح منافقين را به شدت تخطئه مي كند :

‏و اذا قيل لهم لا تفسدوا في الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون هرگاه به آنها گفته شود در زمين فساد مي كند مي گويند ما فقط اصلاح گرانيم آگاه باشيد كه همينها مفسدانند و خود هم به دقت رك نمي كنند .

‏اصلاح طبي يك روحيه اسلامي است هر مسلماني به حكم اينكه مسلمان است خواه ناخواه اصلاح طلب و لا اقل طرفدار اصلاح طلبي است . زيرا اصلاح طلبي هم به عنوان يك شان پيامبري در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف و نهي از منكر است كه از اركان تعليمات اجتماعي اسلام است البته هر امر به معروف و نهي از منكر لزوما مصداق اصلاح اجتماعي نيست ولي هر اصلاح اجتماعي مصداق امر به معروف و نهي از منكر هست . پس هر مسلمان آشنا به وظيفه از آن جهت كه خود را موظف به امر به معروف و نهي از منكر مي داند نسبت به اصلاح اجتماعي حساسيت خاص دارد .

‏لا اقل هزار سال است كه اين انديشه در ميان مسلمانان ( ابتدا در اهل تسنن و بعد در شيعه ) راه يافته كه در اول هر قرن يك مجدد و احياء كننده دين ظهور خواهد كرد .

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 273

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما