محل لوگو

دانلود مقاله شخصیت و حقوق زن در اسلام 45 ص


دانلود مقاله شخصیت و حقوق زن در اسلام 45 ص

برای شما بازدید کننده محترم این مقاله کامل را تهیه کرده ایم.

شخصیت و حقوق زن در اسلام 45 ص

قسمتی از متن :

 

1

‏سر‏ ‏آغاز‏:

‏اسلام،‏ ‏زن‏ ‏را‏ ‏مانند‏ ‏مرد‏ ‏برخوردار‏ ‏از‏ ‏روح‏ ‏كامل‏ ‏انسانى‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏و‏ ‏اختيار‏ ‏مى‏داند‏ ‏و‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مسير‏ ‏تكامل‏ ‏كه‏ ‏هدف‏ ‏خلقت‏ ‏است‏ ‏مى‏بيند‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏دو‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏يك‏ ‏رديف‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏خطاب‏ ‏يا‏ ‏ايّها‏ ‏النّاس‏ ‏و‏ ‏يا‏ ‏ايّها‏ ‏الّذين‏ ‏آمنوا‏ ‏مخاطب‏ ‏ساخته‏ ‏است‏.

‏قرآن‏ ‏با‏ ‏اين‏ ‏خطابش‏ ‏زن‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏قعر‏ ‏ذلّت‏ ‏و‏ ‏پستى‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏هرگونه‏ ‏حقوق‏ ‏فردى‏ ‏و‏ ‏اجتماعى‏ ‏خويش‏ ‏محروم‏ ‏بود،‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏يك‏ ‏موجود‏ ‏ناقص‏ ‏كه‏ ‏فاقد‏ ‏روح‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏و‏ ‏اختيار‏ ‏باشد‏ ‏معرّفى‏ ‏شد‏ ‏بود،‏ ‏به‏ ‏اوج‏ ‏عزّت‏ ‏و‏ ‏سرافرازى‏ ‏صعود‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏تاج‏ ‏افتخار‏ ‏كرّمنا‏ ‏بنى‏ ‏آدم‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏فرق‏ ‏او‏ ‏نهاد‏ ‏و‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏هم‏رديف‏ ‏با‏ ‏مرد‏ ‏انسان‏ ‏و‏ ‏خليفة‏ ‏اللّه‏ ‏فى‏ ‏الارض‏ ‏ناميد‏.

‏قرآن‏ ‏با‏ ‏اين‏ ‏بيان‏ ‏بر‏ ‏تمام‏ ‏عقائد‏ ‏و‏ ‏باورهاى‏ ‏جاهلى‏ ‏و‏ ‏اديان‏ ‏تحريف‏ ‏شده‏ ‏كه‏ ‏زن‏ ‏را‏ ‏موجود‏ ‏وابسته‏ ‏و‏ ‏غير‏ ‏مستقل‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مرتبه‏ ‏پايين‏تر‏ ‏از‏ ‏مرد‏ ‏و‏ ‏طفيلى‏ ‏آن‏ ‏مى‏دانستند‏ ‏بى‏اعتبار‏ ‏نموده‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏همه‏ ‏آنها‏ ‏خط‏ ‏بطلان‏ ‏كشيد‏.

‏تساوى‏ ‏ارزش‏ ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏در‏ ‏خطابات‏ ‏قرآنى‏:

‏در‏ ‏قرآن‏ ‏كريم،‏ ‏بر‏ ‏خلاف‏ ‏ساير‏ ‏اديان‏ ‏و‏ ‏عقايد‏ ‏و‏ ‏باورهاى‏ ‏حاكم‏ ‏بر‏ ‏جامعه‏ ‏آن‏ ‏روز،‏ ‏زن‏ ‏در‏ ‏بسيار‏ ‏از‏ ‏مسايل‏ ‏و‏ ‏كارها‏ ‏مساوى‏ ‏و‏ ‏همطراز‏ ‏با‏ ‏مرد‏ ‏ذكر‏ ‏شده‏ ‏است؛‏ ‏گرچه‏ ‏در‏ ‏بعض‏ ‏چيزها‏ ‏بين‏ ‏اين‏ ‏دو‏ ‏به‏ ‏حسب‏ ‏ظاهر‏ ‏تفاوت‏ ‏احساس‏ ‏مى‏شود،‏ ‏مانند‏ ‏سهم‏ ‏ارث‏ ‏و‏ ‏يا‏ ‏واگذارى‏ ‏مسئوليت‏ ‏خانواده‏ ‏به‏ ‏عهده‏ ‏مرد‏ ‏و‏ ‏امثال‏ ‏اينها،‏ ‏ولى‏ ‏اين‏گونه‏ ‏تفاوت‏ها‏ ‏ارتباط‏ ‏با‏ ‏موقعيت‏ ‏اجتماعى‏ ‏و‏ ‏شرايط‏ ‏طبيعى‏ ‏آنها‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏هيچ‏ ‏گونه‏ ‏فرقى‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏جنبه‏هاى‏ ‏انسانى‏ ‏و‏ ‏مقامات‏ ‏معنوى‏ ‏ميان‏ ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏در‏ ‏برنامه‏هاى‏ ‏اسلام‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏دو‏ ‏مساوى‏ ‏و‏ ‏برابر‏ ‏هستند،‏ ‏و‏ ‏اين‏ ‏تساوى‏ ‏حداقل‏ ‏در‏ ‏سه‏ ‏زمينه‏ ‏مختلف‏ ‏قابل‏ ‏بحث‏ ‏و‏ ‏بررسى‏ ‏است‏.

‏تساوی‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏خلقت‏:

‏اگر‏ ‏بخواهيم‏ ‏نظر‏ ‏قرآن‏ ‏و‏ ‏خطابات‏ ‏قانونى‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏درباره‏ ‏خلقت‏ ‏زن‏ ‏بدانيم‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏ابتدا‏ ‏به‏ ‏سرشت‏ ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏ساير‏ ‏كتاب‏هاى‏ ‏مذهبى‏ ‏مطرح‏ ‏شده‏ ‏توجّه‏ ‏كنيم،‏ ‏و‏ ‏نيز‏ ‏با‏ ‏عقايد‏ ‏و‏ ‏باورهاى‏ ‏مردم‏ ‏آن‏ ‏زمان‏ ‏لااقل‏ ‏با‏ ‏عقيده‏ ‏مردم‏ ‏شبه‏ ‏جزيره‏ ‏عربستان‏ ‏كه‏ ‏قرآن‏ ‏در‏ ‏آن‏جا‏ ‏نازل‏ ‏گرديده‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏اين‏ ‏موضوع‏ ‏آشنايى‏ ‏پيدا‏ ‏كنيم‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏خوبى‏ ‏و‏ ‏روشنى‏ ‏بيان‏ ‏قرآن‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏باره‏ ‏معلوم‏ ‏بشود‏.

‏از‏ ‏كتاب‏هاى‏ ‏مذهبى‏ ‏كه‏ ‏امروز‏ ‏در‏ ‏دسترس‏ ‏مى‏باشد‏ ‏و‏ ‏پيروان‏ ‏قابل‏ ‏توجّه‏ ‏هم‏ ‏در‏ ‏دنيا‏ ‏دارد‏ ‏تورات‏ ‏و‏ ‏انجيل‏ ‏است‏. ‏زن‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏دو‏ ‏كتاب‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏خلقت‏ ‏و‏ ‏آفرينش‏ ‏مانند‏ ‏جهات‏ ‏ديگر،‏ ‏در‏ ‏مرحله‏ ‏پايين‏تر‏ ‏و‏ ‏جنس‏ ‏پست‏تر‏ ‏از‏ ‏مرد‏ ‏معرّفى‏ ‏شده‏ ‏تبعى‏ ‏و‏ ‏طفيلى‏ ‏آن‏ ‏ذكر‏ ‏گرديده‏ ‏است‏.

‏در‏ ‏تورات‏ ‏در‏ ‏سفر‏ ‏پيدايش‏ ‏باب‏ ‏دوم‏ ‏آيه‏ 76 ‏آمده‏ ‏است‏:

‏خداوند،‏ ‏آدم‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏خاك‏ ‏سرشت‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏بينى‏ ‏وى‏ ‏روحى‏ ‏حيات‏ ‏دميد‏ ‏و‏ ‏آدم‏ ‏نفس‏ ‏زنده‏ ‏شد‏.

‏در‏ ‏آيات‏ 21 ‏تا‏ 24 ‏همين‏ ‏باب‏ ‏درباره‏ ‏خلقت‏ ‏حوّا‏ ‏آمده‏ ‏است‏:

‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏كه‏ ‏خداوند‏ ‏خواب‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏آدم‏ ‏مستولى‏ ‏كرد‏ ‏يكى‏ ‏از‏ ‏دنده‏هايش‏ ‏را‏ ‏گرفت‏ ‏زنى‏ ‏بنا‏ ‏كرد‏ ‏و‏ ‏نزد‏ ‏آدم‏ ‏آورد،‏ ‏و‏ ‏آدم‏ ‏گفت‏ ‏اين‏ ‏است‏ ‏استخوانى‏ ‏از‏ ‏استخوان‏هايم‏ ‏و‏ ‏گوشتى‏ ‏از‏ ‏گوشتم،‏ ‏از‏ ‏اين‏رو،‏ ‏نساء‏ ‏ناميده‏ ‏شد؛‏ ‏زيرا‏ ‏از‏ ‏انسان‏ ‏گرفته‏ ‏شده‏ ‏است‏.(1)

‏در‏ ‏اناجل‏ ‏هم‏ ‏قصّه‏ ‏آدم‏ ‏و‏ ‏حوّا‏ ‏آمده‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏انجيل‏ ‏برنا،‏ ‏در‏ ‏فصل‏ 39‏،‏ ‏آيات‏ 30 ‏ـ‏ 32‏،‏ ‏مثل‏ ‏همين‏ ‏داستان‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏تورات‏ ‏آمده‏ ‏ذكر‏ ‏شده‏ ‏است‏:

‏پس‏ ‏چون‏ ‏خدا‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏تنها‏ ‏ديد‏ ‏فرمود‏ ‏خوش‏ ‏نيست‏ ‏اين‏كه‏ ‏تنها‏ ‏باشد‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏اين‏رو‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خواب‏ ‏كرد‏ ‏و‏ ‏گرفت‏ ‏دنده‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏سوى‏ ‏دل‏ ‏و‏ ‏آن‏جا‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏گوشت‏ ‏پر‏ ‏كرد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏دنده‏ ‏حوا‏ ‏را‏ ‏آفريد‏ ‏و‏ ‏زن‏ ‏براى‏ ‏آدم‏ ‏گردانيد‏.(2)

2

‏قرآن‏ ‏كريم‏ ‏عارى‏ ‏از‏ ‏داستان‏هايى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏تورات‏ ‏و‏ ‏انجيل‏ ‏براى‏ ‏تحقير‏ ‏زنان‏ ‏جعل‏ ‏گرديده‏اند،‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏كوچك‏ترين‏ ‏اشاره‏ ‏نشده‏ ‏كه‏ ‏ارزش‏ ‏اوّلين‏ ‏زنى‏ ‏كه‏ ‏خداوند‏ ‏خلق‏ ‏فرمود‏ ‏كمتر‏ ‏از‏ ‏اوّلين‏ ‏مرد‏ ‏بوده‏ ‏يا‏ ‏اين‏كه‏ ‏زن‏ ‏از‏ ‏يكى‏ ‏دنده‏هاى‏ ‏مرد‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آمده‏ ‏يا‏ ‏زن‏ ‏در‏ ‏خلفت‏ ‏تبعى‏ ‏و‏ ‏طفيلى‏ ‏مرد‏ ‏است‏. ‏برعكس،‏ ‏قرآن‏ ‏در‏ ‏محيطى‏ ‏كه‏ ‏براى‏ ‏زن‏ ‏هيچ‏گونه‏ ‏استقلال‏ ‏در‏ ‏زندگى‏ ‏قائل‏ ‏نبود،‏ ‏و‏ ‏هيچ‏گونه‏ ‏حق‏ ‏و‏ ‏حقوقى‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏مى‏ديد،‏ ‏حرمت‏ ‏و‏ ‏شرافتى‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏جُز‏ ‏حرمت‏ ‏و‏ ‏شرافت‏ ‏خانواده‏ ‏نمى‏شناخت‏ ‏و‏ ‏دختران‏ ‏را‏ ‏زنده‏ ‏به‏ ‏گور‏ ‏مى‏كردند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏چنين‏ ‏محيط‏ ‏با‏ ‏بيان‏ ‏رسا‏ ‏و‏ ‏منطق‏ ‏محكم‏ ‏اعلام‏ ‏مى‏دارد‏ ‏زن‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏خلقت‏ ‏مانند‏ ‏مرد‏ ‏فرد‏ ‏از‏ ‏افراد‏ ‏انسان‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏ماده‏ ‏و‏ ‏عنصر‏ ‏پيدايشش‏ ‏دو‏ ‏نفر‏ ‏انسان‏ ‏نر‏ ‏و‏ ‏ماده‏ ‏شركت‏ ‏و‏ ‏دخالت‏ ‏داشته‏ ‏و‏ ‏هيچ‏يك‏ ‏از‏ ‏اين‏ ‏دو‏ ‏بر‏ ‏ديگرى‏ ‏ترجيح‏ ‏و‏ ‏برترى‏ ‏ندارد،‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتيجه،‏ ‏تمام‏ ‏افراد‏ ‏بشر‏ ‏چه‏ ‏زن‏ ‏باشد‏ ‏يا‏ ‏مرد‏ ‏امثال‏ ‏يكديگرند‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏ترجيح‏ ‏و‏ ‏برترى‏ ‏هم‏ ‏باشد‏ ‏در‏ ‏اصل‏ ‏خلقت‏ ‏آنها‏ ‏نيست‏ ‏بلكه‏ ‏به‏ ‏واسطه‏ ‏كسب‏ ‏فضائل‏ ‏اخلاقى‏ ‏و‏ ‏كمالات‏ ‏نفسانى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏آنها‏ ‏بدست‏ ‏آورده‏ ‏است‏ ‏چون

‏الف‏) ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏از‏ ‏يك‏ ‏پدر‏ ‏و‏ ‏مادر‏ ‏بوجود‏ ‏آمده‏ ‏است‏.

‏يا‏ ‏ايّها‏ ‏النّاس‏ ‏انّا‏ ‏خلقناكم‏ ‏من‏ ‏ذكرٍ‏ ‏و‏ ‏انثى‏ ‏و‏ ‏جعلنا‏ ‏شعوباً‏ ‏و‏ ‏قبائلاً‏ ‏لتعاوفوا‏ ‏انّ‏ ‏اكرمكُم‏ ‏عند‏ ‏اللّه‏ ‏اتقاكم‏. (3)

‏ب‏) ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏از‏ ‏نفس‏ ‏واحده‏ ‏خلق‏ ‏شده‏ ‏است‏.

‏يا‏ ‏ايّها‏ ‏النّاس‏ ‏اتّقوا‏ ‏ربّكُم‏ ‏الّذى‏ ‏خلقكم‏ ‏من‏ ‏نفس‏ ‏واحدة‏ ‏و‏ ‏خلق‏ ‏منها‏ ‏زوجها‏(4)‏هو‏ ‏الّذى‏ ‏خلقكم‏ ‏من‏ ‏نفس‏ ‏واحدة‏ ‏و‏ ‏جعل‏ ‏منها‏ ‏زوجها‏... (5)

‏ج‏) ‏زن‏ ‏آدم‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏آدم‏ ‏آفريده‏ ‏شده‏ ‏است‏.

‏چنان‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏ذيل‏ ‏دو‏ ‏آيه‏ ‏مباركه‏ ‏آمده‏ «‏و‏ ‏خلق‏ ‏منها‏ ‏زوجها‏»‏ «‏و‏ ‏جعل‏ ‏منها‏ ‏زوجها‏»

‏د‏) ‏زن‏ ‏و‏ ‏مرد‏ ‏مكمّل‏ ‏يكديگرند‏.

‏«‏هُنّ‏ ‏لباس‏ ‏لكم‏ ‏و‏ ‏انتم‏ ‏لباس‏ ‏لهنّ‏.»(6)

‏خروج‏ ‏آدم‏ ‏از‏ ‏بهشت‏ ‏دليل‏ ‏بر‏ ‏پستى‏ ‏زن‏ ‏نمى‏شود‏.

‏در‏ ‏داستان‏ ‏آدم‏ ‏در‏ ‏تورات‏ ‏و‏ ‏انجيل‏ ‏آمده‏ ‏كه‏ ‏حوّا‏ ‏در‏ ‏باغ‏ ‏عدن‏ ‏موجب‏ ‏فريب‏ ‏و‏ ‏گمراهى‏ ‏آدم‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏آدم‏ ‏از‏ ‏فرمان‏ ‏خداوند‏ ‏سرپيچى‏ ‏نمايد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏ممنوعه‏ ‏بخورد،‏ ‏در‏ ‏تورات‏ ‏در‏ ‏سفر‏ ‏پيدايش‏ ‏باب‏ 3 ‏آيه‏ 6 ‏پس‏ ‏از‏ ‏آنكه‏ ‏شيطان‏ ‏حوّا‏ ‏را‏ ‏فريب‏ ‏داد‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏بخورد‏ ‏آمده

‏...‏چون‏ ‏زن‏ ‏ديد‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏براى‏ ‏خوراك‏ ‏نيكو‏... ‏پس‏ ‏از‏ ‏ميوه‏اش‏ ‏گرفت‏ ‏و‏ ‏بخورد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏شوهر‏ ‏خود‏ ‏نيز‏ ‏داد‏.

‏در‏ ‏آيه‏ 12 ‏همان‏ ‏باب‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏كه‏ ‏خداوند‏ ‏به‏ ‏آدم‏ ‏فرمود‏ ‏من‏ ‏ترا‏ ‏از‏ ‏خوردن‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏نهى‏ ‏كردم‏ ‏چرا‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏خوردى؟،‏ ‏دارد

‏آدم‏ ‏گفت‏: ‏اين‏ ‏زن‏ ‏كه‏ ‏قرين‏ ‏من‏ ‏ساختى‏ ‏از‏ ‏ميوه‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏به‏ ‏من‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏من‏ ‏خوردم‏(7).

‏در‏ ‏انجيل‏ ‏برنابا‏ ‏فصل‏ 40 ‏آيات‏ 26 ‏و‏ 27 ‏دارد‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏كه‏ ‏شيطان‏ ‏حوّا‏ ‏را‏ ‏فريب‏ ‏داد‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏درخت‏ ‏ممنوعه‏ ‏بخورد‏.‏حوّا‏ ‏گرفت‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏ثمره‏ها‏ ‏خورد‏ ‏وقتى‏ ‏همسرش‏ ‏آدم‏ ‏بدار‏ ‏شُد‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏هم‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏آن‏ ‏هم‏ ‏بخورد‏.(8)

‏شارحان‏ ‏كتابهاى‏ ‏مقدّس‏ ‏و‏ ‏ارباب‏ ‏كليسا‏ ‏از‏ ‏اين‏ ‏آيات‏ ‏اين‏طور‏ ‏استفاده‏ ‏مى‏كنند‏ ‏كه‏ ‏زن‏ ‏موجب‏ ‏بدبختى‏ ‏نوع‏ ‏بشر‏ ‏گرديد‏ ‏و‏ ‏گرنه‏ ‏آدميان‏ ‏هميشه‏ ‏در‏ ‏بهشت‏ ‏مى‏بودند‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏اين‏رو‏ ‏با‏ ‏نظر‏ ‏نفرت‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏نگاه‏ ‏مى‏كنند‏.(9)

‏كشيش‏ ‏توتوليان‏ ‏اين‏ ‏احساس‏ ‏عمومى‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏كتابش‏ ‏نشان‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏زنان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏دروازه‏ ‏شيطان،‏ ‏شكننده‏ ‏مهر‏ ‏شجره‏ ‏ممنوعه،‏ ‏ترك‏ ‏كننده‏ ‏شريعت‏ ‏الهى‏ ‏و‏ ‏نابود‏ ‏كننده‏ ‏تصوير‏ ‏خدا‏ ‏يعنى‏ ‏انسان‏ ‏توصيف‏ ‏كرد‏.(10)

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 272

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما