محل لوگو

دانلود مقاله سلسله هاى اسلامى در ايران و مساله مشروعيت 39 ص


دانلود مقاله سلسله هاى اسلامى در ايران و مساله مشروعيت 39 ص

شما بازدید کنند محترم میتوانید با هزینه ی اندکی فایل (سلسله هاى اسلامى در ايران و مساله مشروعيت 39 ص) را تهیه فرمایید.

قسمتی از متن :

 

‏سلسله هاى اسلامى در ايران و مساله مشروعيت

‏عليرضا شجاعى زند

‏مشروعيت

‏مشروعيت دينى

‏نظريه هاى «ساخت سياسى» در ايران

‏ساخت سياسى «شرقى»

‏پاتريمونياليسم

‏«كاريزماى» پادشاهى

‏«عصبيّت» ابن‏خلدون

‏«جابه جايى نخبگان» پارتو‏

‏خلافت و دولت‏هاى مستقل شرقى

‏سلسله‏هاى ايرانى

‏طاهريان، نخستين سلسله ايران اسلامى

‏صفاريان، امراى مستولى

‏سامانيان، اميران مطيع

‏آل بويه، نخستين دولت شيعى

‏امارت تركان غزنوى

‏دولت بزرگ سلجوقى

‏دوره مغولى و فترت دينى

‏صفويه و احياى دولت دينى

‏نادر، و سياست «پان- اسلاميسم»

‏«زنديه»، دولت مستعجل

‏«قاجار»، و تحولات ساختارى

‏«مشروعيت دينى» سلسله‏هاى اسلامى در ايران

‏سلاطين و «عهد و لوا»ى خلافت

‏مشروعيت «شمشير»

‏مشروعيت

‏مشروعيت‏[1]‏ (Legitimacy‏) ، اساس و پايه حاكميت است كه همزمان به دو موضوع

متقابل اشاره دارد: يكى ايجاد حق حكومت براى «حاكمان» (Governors‏) و ديگرى

شناسايى و پذيرش اين حق از سوى «حكومت شوندگان» (Governeds‏). «غصب»

(Usurpation‏) نقطه‏ء مقابل مشروعيت، از جمله مفاهيمى است كه با مفهوم مشروعيت

تولد يافته و به درك دقيق‏تر آن مدد رسانده است. از آن‏جا كه دوام و قوام حاكميت‏ها بسته به

مشروعيت آنان است، حكومت‏هاى غاصب و غيرمشروع نيز در تلاشند تا بشكلى حاكميت

خود را با نوعى از مشروعيت، ولو كاذب بيارايند. «مشروعيت» و «مشروعيت‏يابى»

مى‏تواند «قدرت» وحشى و عريان را به اقتدارى مقبول و متفاهم بدل نمايد.

‏مشروعيت همواره يكى از مباحث محورى متفكران اجتماعى و انديشمندان سياسى

بوده است. «گزنفون» معتقد بود كه حتى در حكومت‏هاى «تيرانى»، كه بر بنياد اجبار و

‏|169|‏

غلبه برپا گرديده‏اند، نيز همه چيز به نيروى مادى صرف ختم نمى‏شود. در بن انديشه

«عدالت» و «دولت آرمانى» افلاطون و هم‏چنين تمايزى كه ارسطو ميان حكومت‏هاى

«موناركى»، «آريستوكراسى» و «دموكراسى» قايل مى‏شد، به نوعى به مسئله مشروعيت

توجه شده است. در تحليل «لاك» از طبيعت دولت، بحث بر سر جابه جايى منبع

مشروعيت از «حق الهى» به «رضايت مردم» است.‏[2]‏ «روسو» مى‏گويد:

«مقتدرترين فرد هم هيچ‏گاه تا بدان حد قوى نيست كه بتواند براى هميشه آقا

و فرمانروا باشد مگر اين كه «زور» را به «حق» بدل كند.»‏[3]‏

‏غالب جامعه شناسان دين و سياست بر اين باورند كه: هر جامعه‏اى نيازمند عقايد

مشتركى است كه به «تنظيمات اجتماعى» مشروعيت بخشد. يكى از موضوعات مورد

اهتمام جدى «ماكس وبر» به عنوان بنيانگذار جامعه شناسى سياست، مسئله «مشروعيت»

بوده است. او مى‏گويد: بشر نيازمند آن است كه زندگى‏اش را «بامعنا» سازد و تلاش دارد

كه هدف‏هايى را به كنش‏هايش نسبت دهد. اعمال قدرت و تمكين در برابر آن نيز مستلزم

يك پشتوانه معنايى است كه محتواى «مجوز» حاكم براى حكومت و توجيه مردم براى

اطاعت را مشخص مى‏سازد. «وبر»، تئوريسين مشروعيت سياسى معتقد است كه قدرت

به سه طريق مشروعيت مى‏يابد:

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 240

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما