محل لوگو

دانلود مقاله زیبا شناسی 17 ص


دانلود مقاله زیبا شناسی 17 ص

زیبا شناسی 17 ص - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

‏مقدمه

‏ ‏به طور کلی وقتی صحبت از زیبایی می شود مقصود همان صور کالبدی می باشد که برای انسان لذت بخش است . ‏زیبایی به طور کلی و در ساده ترین تعریفش ‏، آن چیزی است که لذت بخش باشد‏.

‏ ‏ ‏ح‏س‏ تشخیص روابط لذت بخش بین اشیاء همان حس زیبایی است . رید هربرت در کتاب خود به نام معنی هنر ، زیبایی را چنین تعریف می کند : " زیبایی عبارت است از نوعی هماهنگی حاصل از روابط صوری در ادراکات حسی انسان " ( رید هربرت ، 3 ، 1371 ) وی ادامه می دهد که هنر رابطه لازمی با زیبایی ندارد . هنر ضرورتا همان زیبایی نیست . " هنر " کوششی است برای خلق و آفرینش صور لذت بخش حال آنکه " زیبایی " آن مخلوق و آفریده شده ای است که برای انسان لذت بخش است .

‏تعر‏ي‏ف‏ زیبایی

‏ ‏تعاریف گوناگونی از زیبایی ارائه شده است . افلاطون زیبایی را هماهنگی اجزاء با کل می داند. علامه جعفری می گوید : زیبایی مجموعه ای نگارین است که هر یک از اجزاء آن کمال وجودی خود را بدون تزاحم با اجزای دیگر نمودار می سازد . گاستالا زیبایی را بیان آنچه نا گفتنی است و کشف آنچه کشف نشدنی است معرفی می کند . بهترین سخنی که می تواند از این تعاریف گرفته و به نتیجه منطقی رسید ، گفته استاد مطهری است که معتقد است زیبایی را نمی توان تعریف کرد ، چون زیبایی یک کیفیت است و کیفیات قابل تعریف نیستند.فقط باید آنها را احساس کرد. لذا شناخت کیفیات تنها با ادراک حضوری میسر می شود . زیبایی نیز یک کیفیت است نمی توان با استفاده از واژه ها تعریف دقیقی از آن ارائه داد . استاد مطهری می گوید : زیبایی برای انسان موضوعیت دارد و آن را جزء فطریت انسان قرار می دهد .

‏ استاد مطهری معتقد است پدیده زیبا در انسان ایجاد حرکت می کند ، عواطف و احساسات انسان را به غلیان در می آورد و اورا به عوالم دیگری می برد . انگیزه مثبت در او ایجاد می کند . ایجاد عشق و علاقه و کشش و جاذبه می کند و در نهایت حس تقدیس و پرستش را به وجود می آورد .

‏حس زیباشناسی در انسان

‏ در مورد اینکه چه عواملی در ادراک انسان دخیل هستند نظرات مختلفی ابراز شده است و می توان مجموعه این عوامل را حس زیبا شناسی ‏نامید . استاد جعفری سه عامل شخصیت ، فرهنگ و شرایط موقت و پایدار مغزی و روانی را در ادراک زیبایی موثر می داند . ویل دورانت انس و تکرار را موثر می داند .

‏ می توان مجموعه این عوامل صحبتها را در چهار ویژگی اصلی حس زیباشناسی دسته بندی کرد :

‏تربیت پذیری :‏ به این مفهوم که آموزش می تواند در افزایش ادراک زیبایی دخالت داشته باشد و این احساس را تکامل بخشد .

‏تاثیر پذیری: ‏به این معنا که حس زیبایی شناسی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف کاهش یا افزایش یابد . این عوامل عبارتند از خصوصیات شخصیتی ، پیش زمینه های ذهنی ، شرایط موقت مغزی و روانی .

‏خطا پذیری :‏ به این معنی که تلقین و تعصب نسبت به یک پدیده می تواند در نوع احساس نسبت به آن موثر باشد .

‏شدت پذیری :‏ به این معنا که احساس زیبایی به یک پدیده ‏به مقدار توجه به آن بستگی دارد و ممکن است تحت شرایط خاصی افزایش یا کاهش یابد . این عوامل عبارتند از : بداعت ، تکرار و شلوغی . به طور مثال ، وجود بداعت موجب جلب توجه بیننده می شود و دقت اورا به خود جلب می کند . نقطه مقابل آن تکرار برخورد با یک پدیده یا مشغولیت ذهنی بیننده است که موجب بی توجهی می شود و شخص دیگر به آن پدیده توجه نمی کند . ‏

‏جایگاه زیبا شناسی در شهرسازی

‏ ‏از دیدگاه محیط شناسی‏ ‏، ‏شهر ‏پيچيده ‏ترين ‏زيس‏ت‏گاه ‏انساني ‏است ‏كه ‏در ‏آن ‏وسيعترين ‏روابط ‏انساني ‏محيطي ‏شكل ‏مي گيرد .‏

‏ بنابراين ‏شهر ‏به ‏عنوان ‏بستر ‏و ‏محيط ‏زندگي ‏انسان، ‏بايد ‏علاوه ‏بر‏ تأمين ‏نيازهاي ‏زيستي ‏و ‏مادي ‏مردم ‏شهر، ‏بتواند ‏هر ‏چه ‏بيشتر نيازهاي ‏اجتماعي ‏و ‏رواني ‏آنان ‏را ‏نيز ‏برآورده ‏سازد . به ‏طور ‏كلي ميتوان ‏نيازهاي ‏انساني ‏محيطي ‏مردم ‏را ‏به ‏سه ‏مقوله ‏تقسيم كرد ‏كه ‏عبارتند ‏از : ‏ادراك ‏هويت ‏فضايي، ‏احساس ‏تعلق، ‏ادراك زيبايي. ‏اين ‏سه ‏پديده ‏ارتباطي ‏تنگاتنگ ‏و ‏متقابل ‏با ‏يكديگر ‏دارند كه توأماً موجب احساس رضايت، لذت، آرامش و اطمينان خاطر ‏مي ‏گردد. ‏در ‏واقع ‏بدون ‏احساس ‏هويت ‏در ‏فضاهاي ‏شهري نمي توان ‏به ‏آن ‏دلبستگي ‏و ‏تعلق ‏خاطر ‏پيدا ‏كرد ‏و ‏بدون ‏احساس تعلق ‏نمي ‏توان ‏به ‏احساس ‏زيبايي ‏و ‏لذت ‏و ‏مطلوبيت ‏بصري ‏دست يافت.

‏ از ‏اين ‏ديدگاه، ‏مفهوم ‏زيبايي ‏و ‏زيبايي ‏شناسي ، ‏دامنه ‏اي ‏عميق ‏تر ‏و گسترده تر ‏از ‏برداشت ‏هاي ‏مربوط ‏به ‏شكل ‏يا ‏تزئين ‏و ‏مانند ‏آن دارد، ‏كه ‏به ‏ويژه ‏در ‏محيط ‏هاي ‏شهري ‏و ‏خصوصاً ‏در ‏بافت ‏هاي تاريخي ‏ابعاد ‏گسترده ‏و ‏پيچيده تري ‏پيدا ‏مي كند.

‏فرق ‏مطلوبيت ‏و ‏زيبايي

‏ ‏اينكه ‏تفاوت ‏زيبايي ‏با ‏مطلوبيت ‏در ‏چيست ‏خود ‏روشن ‏كننده مطلب ‏خواهد ‏بود‏ .‏آنچه ‏مسلم ‏است ‏اين ‏است ‏كه زیبایی ‏عنصري تجريدي ‏نيست‏ .‏يعني ‏وقتي ‏گل ‏سرخ ‏زيباست‏ ‏، ‏زيبايي ‏آن ‏ربطي ‏به‏ وجود ‏انسان ‏ندارد ‏كه ‏آن ‏را ‏تحسين ‏كند ، ‏حتي ‏بدون ‏وجود ‏انسان و ‏تحسين ‏او ‏نيز ‏گل ‏سرخ ‏زيباست . ‏زيبايي ‏با ‏حس ‏زيبايي ‏تفاوت دارد . ‏حس ‏ز ‏يبايي ‏آن ‏چيزي ‏است ‏كه ‏در ‏درون ‏انسان ‏به ‏وجود مي آيد ، ‏حال ‏آنكه ‏زيبا ‏يي ‏چيزي ‏است ‏در ‏خارج ‏از ‏وجود ‏انسان ‏و ‏او آن ‏را ‏احساس ‏مي ‏كند . ‏اما ‏مطلوبيت ‏احساسي ‏است ‏در ‏درون ‏انسان و ‏همين ‏ويژگي ‏آن ‏را ‏از ‏زيبايي ‏متمايز ‏مي كند .

 

دانلود,مقاله,زیبا,شناسی,17,ص,دانلود

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 394

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما