محل لوگو

دانلود مقاله تفسير سوره يس 14 ص


دانلود مقاله تفسير سوره يس 14 ص

تفسير سوره يس 14 ص - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

13

‏تفسير سوره يس

‏گردآورنده

‏هدي الله دادي

‏استاد ارجمند

‏جناب آقاي برزگرشاني

‏پاييز 1387

1

‏مقدمه اي در باب سوره يس

‏سوره ياسين(يس) از سوره هاي مكي است يعني در مكه بر پيامبر (ص) نازل شده است و هشتاد و سه آيه دارد و در جزء 23 قرآن كريم آورده شده است. اين سوره به نام اولين آيه اش كه از حروف مقطعه است نامگذاري شده است.‏ (1)

‏مطالب اين سوره بر محور عقايد است، مانند تمام سوره هاي مكي كه به اصول دين اسلام استوار مي باشند. تعليم آن به فرزندان و هديه كردن آن، و ثواب قرائت اين سوره به مردگان بسيار سفارش شده است. اين سوره با گواهي خداوند به رسالت پيامبر اسلام در آغاز آن و با بيان رسالت سه تن از پيامبران الهي ادامه مي يابد.

‏در بخشي از اين سوره ، به برخي از آيات عظمت پروردگار در هستي به عنوان نشانه هاي توحيد اشاره شده است. و در بخش ديگر مسائل و داستان هايي مربوط به معاد، سوال و جواب در دادگاه قيامت و ويژگي هاي بهشت و دوزخ مطرح شده است.

‏در روايات از سوره يس به عنوان "قلب قرآن"يا "عروس قرآن" ياد شده است. ‏(2)

‏عمو مما رسم است كه كار هاي مهم و با ارزش رابا نام بزرگي از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه است ،شروع مي كنند تا آن كار با مباركي به انجام رسد."بسم الله" نيز سر آغاز كتاب الهي است.

‏به گفته روايات "يس" نام مبارك پيامبر (ص) است. در برخي دعا ها نيز خدا را با اين نام پيامبر قسم مي دهند.

‏اين سوره در تورات به عنوان "عموميت آفرين" ناميده شده است. ‏(4)‏

‏تفسير برخي از كلمات ، عبارات و آيات سوره يس

‏كلمه "حكيم" در آيه دوم مي تواند به معناي داراي حكمت (ذوالحكمة) باشد يا به معناي محكم نظير آيه اول سوره ي هود كه مي فرمايد[: "آيات قرآن محكم است."

‏خداوند نيازي به سوگند ندارد و راز اين سوگند ها در قرآن ممكن است تاكيد بر مطلبي خاص و يا نشان دهنده ي عظمت و اهميت آن باشد. و ديگر مطلبي كه مي توان دريافت اين است كه رسالت در طول تاريخ جرياني ست كه با پيامبر اسلام ختم مي شود و راه پيامبر همان راه خداست.

‏اصول سه گانه ي اعتقادي گاهي اوقات در يك سوره مطرح است، چنان كه در سوره مباركه يس آمده است. ‏(3)‏ گاهي نيز اين سه اصل اعتقادي در يك ايه مطرح شده است. در آيه 83 سوره يس ودر سوره توحيد،آمده است:["انك لمن المرسلين..."

‏((و كـفـر كـافـران در نزد پروردگارشان چيزى جز خشم و غضب نمى افزايد))(ولا يزيد الكافرين كـفـرهـم عـنـد ربهم الا مقتا) خشم الهى به معنى برچيدن دامنه رحمت و دريغ داشتن لطف از كسانى است كه مرتكب اعمال زشتى شده اند.

‏و بـه هرحال ((كفرشان چيزى جز زيان و خسران به آنان نمى افزايد)) (ولا يزيدالكافرين كفرهم الا خسارا).

 

دانلود,مقاله,تفسير,سوره,يس,14,ص,دانلود

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 342

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما