محل لوگو

دانلود مقاله از سقيفه تا قتل عثمان 20 ص


دانلود مقاله از سقيفه تا قتل عثمان 20 ص

با هزینه ای اندکی شما میتونید فایل (از سقيفه تا قتل عثمان 20 ص) را تهیه کنید.

قسمتی از متن :

 

‏1

‏از سقيفه تا قتل عثمان

‏سرشت حق‏‌‏جوي انسان

‏حس حق‏‌‏خواهي انسان، مهمترين تضمين كننده بقاي انسانيت است. پافشاري شگفت‏‌‏انگيز گروه‏‌‏هاي انساني و بسياري از دانشمندان جهان بر مسايلي چون جان‏شيني پيامبر اكرم‏(ص)‏ نشان دهنده ‏آن است كه:

‏انسان در پي اثبات و توجيه باورهاي خويش است و همه نيروهاي حياتي را بسيج مي‏‌‏كند تا گذشت قرن‏‌‏ها ‏گرد فراموشي بر موضوع مورد اعتقادش نپاشد.

‏حق بدان علت كه حق است، هرچند جنبه اعتقادي نيز نداشته باشد، ‏مورد دفاع جدي نوع انسان است، تا آنجا كه بسياري از متفكران ملل غيرمسلمان در موضوع خلافت و ‏«‏بيان حق‏»‏ و شخصيت مردان صحنه خلافت، با انديشه، منطق و استدلال وارد ميدان مطالعه، تحقيق و اظهارنظر ‏شده‏‌‏اند، چنانكه همه انسان‏‌‏هاي آگاه هنوز از حكم نادرست عليه سقراط، گاليله و ... تاسف مي‏‌‏خورند.

‏در مسايل تاريخي،‏‌‏ آنچه از اصل پژوهش اهميت دارد، جلوگيري از حاكميت احساسات در نتيجه‏‌‏گيري از تحقيق و استفاده ناروا از پژوهش است. بي‏‌‏ترديد تكيه بر منابع اصلي و مورد قبول در مسايل اخلاقي مورد پژوهش و بهره‏‌‏گيري از روش علمي و بررسي جوانب مساله در تحليل‏‌‏ها و استنتاج‏‌‏ها، بسياري از ‏حساسيت‏‌‏ها را كاهش مي‏‌‏دهد و راه استفاده نارواي دوستان نادان و دشمنان حيله‏‌‏گر را مسدود مي‏‌‏سازد.

‏در بررسي واقع‏‌‏بينانه، ‏رخدادهاي بعد از رحلت پيامبر‏(ص)‏،‏ به طور طبيعي ‏بازگشت به گذشته و ‏طرح ‏چند پرسش مناسب است:

‏ضرورت و انگيزه نياز به جانشين چيست؟

‏2

‏انتظار خردپسند از پيامبر‏(ص)‏ در اين زمينه چه بوده است؟

‏ معناي پيشوايي امت در جانشيني و وظايف ولي امر مسلمانان ‏بعد از پيامبر‏(ص)‏ چيست؟

‏هرچند علم كلام عهده‏‌‏دار پاسخ به چنين پرسش‏‌‏هايي است، اشاره‏‌‏اي كوتاه بدين پاسخ‏‌‏ها ضروري است. زيرا: ‏‌‏اين مباحث در تبيين ورود صحيح به مطالب اصلي اين فصل نقشي تعيين كننده دارد.

‏برخي از دلايل نياز به جانشيني پيامبر‏(ص)‏ عبارت است از:

‏دلايل و فلسفه بعثت پيامبران‏(ص)‏، مانند قانون ثابت و ضروري هدايت عمومي؛

‏نياز جامعه به زمامدار؛

‏لزوم ارتباط بين عالم ربوبي و عالم انساني؛

‏تفسير و بيان اصول كلي دين و آيات قرآني؛

‏تاكيدهاي قرآن بر نقش جانشين پيامبر‏(ص)‏ در تكميل دين و اتمام نعمت.

‏سيره مستمر پيامبر‏(ص)‏ چنان بود كه در سفرهاي كوتاه مدت يا چند روزه، براي خود جانشين تعيين مي‏‌‏كرد. پس چگونه ممكن است در سفر طولاني و بدون بازگشت (مرگ) امت را بدون راهنما و رهبر رها سازد؟ آيا معقول است‏ شخصيتي كه عقل كل به شمار مي‏‌‏آيد، دين را نسخه شفابخش بشر در همه زمان‏‌‏ها مي‏‌‏دارند،‏‌‏ از خود آنان مهربان‏‌‏تر بوده، براي سعادت و هدايتشان سخت‏‌‏ترين آزارها را به جان خريده است، در به ساحل نجات رساندن امت و ثمربخش كردن دين تدبيري ‏نيانديشيده ‏باشد؟! آيا ساحت مقدس شخصيت والا و ممتاز نبي اكرم‏(ص)‏ چنين كوتاهي را بر مي‏‌‏تابد؟‏!

‏با عنايت باينكه‏ سيره ديگران پيامبران‏(ص)‏ نيز بر انتصاب جانشين شايسته دللت دارد، آيا ناديده گرفتن اين امر از سوي پيامبر خاتم‏(ص)‏ ‏كوتاهي در انجام رسالت شمرده نمي‏‌‏شود؟! راستي پيام نص قرآن كه با تاكيد ‏«‏بلغ‏»‏ و تهديد ‏«‏ان لم تفعل‏»‏ و تضمين و تامين ‏«‏والله يعصمك‏»‏ ثمره 23 سال تلاش ‏و تبليغ را در گرو آن قرار مي‏‌‏دهد، چيست؟

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 216

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما