محل لوگو

دانلود مقاله تولید انرژی الکتریکی


دانلود مقاله تولید انرژی الکتریکی

تولید انرژی الکتریکی - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

‏1

‏مقدمه

‏در سال 1882 میلادی ادیسون نخستین موسسه برقتجاری خود را برای تامین روشنایی یکی از خیابانهای شهر نیویورک افتتاح کرد. چندین سال بعد ناصرالدین شاه برای روشنایی ‏کاخ سلطنتی خود اولین مولد با قدرت حدود 3 کیلووات را به ایران وارد نمود.

‏ رشد شهر نشینی و توسعه صنعت و استفاده از تجهیزات و ماشین الات گوناگون برق موجب افزایش روزافزون نیروگاه های مختلف و تولید انرژی الکتریکی در همه کشورهای جهان از جمله ایران شده است.

‏ امروز صنعت برق به عنوان یک‏ی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی ,‏اجتماعی و فرهنگی کشورها به شمار می اید. رشد نیروگاههای مختلف در طول 110 سال گذشته باعث شده که تولید انرژی الکتریکی در حال حاضر به حدود 2500 مگاوات برسد.

‏تولید انرژی الکتریکی سه فاز:

‏ انرژی الکتریکی در نیروگاهها به وسیله الترناتورهای سه فاز تولید می شود. این الترناتورها از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند :

‏2

‏الف: استاتور: یک هسته اهنی شیاردار است که به صورت ثابت ساخته می‏ ‏شود ‏. داخل شیارها سه گروه کلاف به صورت سه فاز از طریق استاتور به مدارهای خارج منتقل می گردد.

‏ب: رتور: قسمت گردنده ی مولد از هسته اهنی شیاردار ساخته می شود و داخل این شیارها سیمهای مسی برای تولید فوران مغناطیسی در ‏الترناتورهای بزرگ انرژی الکتریکی در قسمت ثابت (استاتور)ماشین تولید می شود. ولی در الترناتورهای کوچک معمولا انرژی الکتریکی در قسمت ‏گردنده ی(رتور) ایجاد می شود.

‏ به قسمتی که در ان انرژی الکتریکی تولید می شود ارمیچر می گویند. نیروی‏ ‏محرکه الکتریکی (ولتاژ)تولید شده در الترناتورهای سه فاز با شکلهای سینوسی و با اختلاف فاز 120 درجه الکتریکی می باشد.

‏ از انجا که مقدار ولتاژتولید شده در الترناتورها نمی تواند بیش از حد مجاز باشد و انتقال این ولتاژ با جریانهای بالا موجب افزایش اتلاف انرژی در سیم ها و افت ولتاژ انتهای خود می‏ ‏شود‏ بنابراین در اتدای خط مقدار ولتاژ تولید توسط ترانسفورماتورها افزایش و در انتهای خط در چند مرحله جهت استفاده مصرف کنندگان صنعتی و جانگی در حد ولتاژ مجاز(220/380)کاهش میابد .

‏ در نیروگاهها انرژی الکتریکی همواره به صورت سه فاز تولید می شود زیرا :

‏- اقتصادی تر است به دلیل اینکه الترناتورها ی سه فاز حجم کمتری نسبت به الترناتورهای تکفاز با توان مشابه دارد.

‏- توان لحظه ای سه فاز در مصرف کننده هیچ گاه به صفر نمی رسد . بنابراین توان سه فاز میزان تغییرات کم تری نسبت به توان در شبکه تک فاز دارد.

‏ - رکتیفایه های سه فاز ولتاژ نیاز به سیم پیچ راه اندازنداریم وبه همین دلیل حجم موتورها کاهش می یابد .

‏- رکتیفا‏ یه های ‏ سه فاز ولتاژDC‏ شده را پیل کمتری دارد و ولتاژ خروجی جریان مستقیم در رکت‏یفا یه های سه فاز نسبت به ولتاژ یک سو شده در رکتیفایه های تک فاز صاف تر است. برای اینکه انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاههای به شبکه سراسری متصل شود ودر اختیار مشترکان قرار گیرد باید مراحل زیر انجام گیرد.

‏انتقال نیرو

‏انرژی تولید شده در نیروگاههای مختلف (آبی ، دیزلی،گازی،چرخه ی ترکیبی ، بخاری، اتمی، بادی) پس از افزایش به مقدار‏ ولتاژهای (63،132،230،400)کیلوولت به مناطق مصرف انتقال می یابد.

‏ جابه جایی انرژی الکتریکی با ولتاژهای 400 یا 230 کیلوولتی را در اصطلاح انتقال نیرو می خوانند که از این ولتاژها در فاصلههای دور از هم استفاده می شود. طول مدارهای 400 کیلوولتی ‏در ایران حدود 8000 کیلومتر و طول مدارهای 230 کیلوولتی حدود 6000 کیلومتر می باشد.

‏ ‏شبکه های فوق توزیع:

 

دانلود,مقاله,تولید,انرژی,الکتریکی,دانلود

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 346

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما