محل لوگو

دانلود تحقیق نقش صهيونيسم در تحولات خاورميانه


دانلود تحقیق نقش صهيونيسم در تحولات خاورميانه

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 21 صفحه


 قسمتی از متن word (..docx) : 

 

‏نقش صهيونيسم در تحولات خاورميانه

‏مقدمه:

‏هنگامى كه ارتش رژيم صهيونيستى در پى اجراى سياست توسعه‏طلبانه اين رژيم، در 6 ژوئن 1982 به تهاجم گسترده نظامى عليه لبنان‏ ‏ دست زد و بخش‏هاى وسيعى از خاك اين كشور را به اشغال خود در آورد، اين تجاوز از سوى اسرائيل عمليات «صلح براى جليل» يا «آزاد‏ ‏ سازى لبنان» ناميده شد. درست شبيه عناوينى كه مقامات آمريكايى براى حمله به افغانستان و عراق و اشغال خاك اين دو كشور به كار‏ ‏ برده‏اند. عناوين و جملاتى مثل عمليات «صلح براى خاورميانه»، «نابودسازى سلاحهاى كشتار جمعى عراق»، «مبارزه با تروريسم» و « آزادسازى مردم عراق از زير سلطه رژيم صدام حسين» و...

‏گويا همه اين عناوين، القاب و جملات كليشه‏اى كه در پس تجاوز نظامى نيروهاى بيگانه به كشورهاى اسلامى منطقه چون لبنان، افغانستان‏ ‏ و عراق قرار دارد از سوى يك كانون و مركز، مطرح و منتشر مى‏شود و هدف سازندگان اين القاب و عناوين دروغين و فريبنده، يك آهنگ كلى‏ ‏ دارد كه پشت اهداف توسعه طلبانه و سلطه گرانه آنها چهره به ظاهر بشر دوستانه را به نمايش گذارده است. براى اينكه پشت پرده اين‏ ‏ چهره فريبنده و اهداف پنهان سناريوى حمله به عراق و ماهيت گردانندگان و سناريو نويسهاى آن بهتر روشن شود لازم است دو دهه به‏ ‏ عقب برگرديم و اين سناريو را از آغاز مرور نماييم.

‏ 

‏طرح تصرف منطقه خليج فارس‏

‏هنگام حمله نيروهاى رژيم صهيونيستى به لبنان و اشغال خاك اين كشور، آريل شارون نخست‏وزير كنونى رژيم صهيونيستى و‏ ‏ وزيرجنگ وقت اسرائيل، فرماندهى عمليات و جنگ را به عهده داشت. در اين جنگ نابرابر، نيروهاى نظامى رژيم صهيونيستى توانستند حدود‏ ‏ يك سوم خاك لبنان را اشغال كرده و خود را به حومه جنوبى بيروت برسانند و كشتار وسيعى از مردم مسلمان لبنان و فلسطين به راه‏ ‏ اندازند. كشتار فلسطينيان ساكن اردوگاههاى صبرا و شتيلا نمونه كوچكى از آن است. در آن هنگام، شارون كه سرمست از پيروزى نظامى‏ ‏ خود در لبنان بود انديشه جديدى را مطرح كرد كه بيانگر عمق استراتژيك و سياستهاى توسعه طلبانه رژيم صهيونيستى و نيز برنامه‏هاى‏ ‏ اين رژيم براى آينده خاورميانه به ويژه خليج فارس بود. انديشه شارون به «طرح تصرف منطقه خليج فارس» موسوم شد.

‏چندى بعد روزنامه اسرائيلى «يديعوت آهارنوت» طى مقاله‏اى انديشه‏هاى شارون را مورد بحث قرار داد و مجله فلسطينى «الارض» نيز اين‏ ‏ مقاله را به عربى ترجمه كرد. مجدداً روزنامه الجزايرى «الشعب» آن را در تاريخ

‏22/12/1982 چاپ كرد و از طرح شارون براى تصرف حوزه ‏هاى نفتى منطقه خليج فارس پرده برداشت.(1) اين روزنامه اسرائيلى از قول شارون نوشته است:

‏«براى اينكه به مسأله فلسطين براى هميشه خاتمه دهيم و برگ نفت را از دست اعراب بگيريم لازم است ارتش اسرائيل پيشروى كرده و‏ ‏ پس از عبور از اردن، كويت را به اشغال خود درآورد. اشغال عمان (پايتخت اردن) منجر به سقوط ملك حسين و انتخاب ياسر عرفات به‏ ‏ رياست جمهورى فلسطين توسط پارلمان اردن خواهد شد. سفر از عمان به كويت تنها دو روز طول مى‏كشد و در اين راه هيچ قدرتى نمى‏ تواند پيشروى ستونهاى تانكهاى اسرائيلى را متوقف سازد. بعد از اشغال كويت توسط اسرائيل، نفت ديگر نه يك سلاح عربى كه يك نفت‏ ‏ يهودى خواهد بود.»

‏ 

‏اهميت خليج فارس‏

‏چرا شارون پيش از اينكه به فكر توسعه سرزمين اسرائيل باشد از انديشه جديدى مبنى بر تصرف منطقه خليج فارس سخن گفت و طرح‏ ‏ خود را نيز در اين خصوص به مقامات رژيم صهيونيستى ارائه كرد؟

‏پاسخ به اين سؤال را بايد در اهميت سوق الجيشى و استراتژيكى منطقه خليج فارس و ثروت عظيم و افسانه‏وار نفتى و ذخائر گازى آن‏ ‏ جست و جو كرد. متفكر و نظريه پرداز نظامى اروپايى «يورديس فون لوهازن»(2) در مورد اهميت ژئواستراتژيك و سوق‏الجيشى منطقه‏ ‏ خليج فارس تعبير و تعريف بسيار جالبى دارد كه عمق استراتژيكى اين منطقه و مطامع استعمارى كشورهاى سلطه‏گر غربى به ويژه ‏ ‏استكبار جهانى و صهيونيسم جهانى در خليج فارس را روشن مى‏سازد. وى مى‏گويد:

‏«ميان دو نوار اروپا و آفريقا و استراليا و آسيا سرزمينهاى روسى سيبريه‏اى واقع شده و در مرزهاى جنوبى آن، خاورميانه قرار دارد.‏ ‏ خاورميانه مركز دنياى قديم است، مركزى كه در دل آن، منطقه خليج فارس قرار دارد و به منزله «مركز مركز» شناخته مى‏شود. منطقه خليج‏ ‏ فارس پاشنه آشيل قاره قديم است... در اين منطقه فقط مسأله نفت مطرح نيست. در هيچ جاى ديگر، اقيانوسها تا بدين حد در آفريقا و اور‏ ‏ آسيا رخنه نكرده‏اند: اقيانوس هند، با دو بازوى خود كه درياى سرخ باشد و خيلج فارس باشد، و اقيانوس اطلس از راه مديترانه و درياى‏ ‏ سياه ميان اين دو اقيانوس كه به يك اندازه از سواحل آفريقا و آسيا فاصله دارند، سرزمين باستانى او (ur‏) در مصب رودخانهاهاى دجله و‏ ‏ فرات قرار گرفته است. اين منطقه كه همان «مركز مركز»ى را تشكيل مى‏دهد، از هر جهت حساس‏ترين نقطه دنياى قديم است. هر گونه آشفتگى‏ ‏ كه بر اثر عوامل بيرونى در اين منطقه پديد آيد، پيامدهايى براى دو قاره اروپا و آفريقا خواهد داشت.»

‏وى در بخش ديگرى از كتاب خود تحت عنوان «خليج فارس، جنگى بر ضد اروپا» مى‏نويسد:

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 196

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما