محل لوگو

دانلود مقاله نماز و تاثير آن 19 ص


دانلود مقاله نماز و تاثير آن 19 ص

شما بازدید کنند محترم میتوانید با هزینه ی اندکی فایل (نماز و تاثير آن 19 ص) را تهیه فرمایید.

قسمتی از متن :

 

‏نماز و آثار آن

‏مقدمه :

‏شناخت معبود محبت او را در دل ایجاد می‎‏کند و انسان را به پرستش و راز و نیاز با معبود خویش وا می‎‏دارد و نماز موجب آرامش انسان می‎‏گردد. فلسفه‎‏ی عبادت همان‎‏گونه که در آیات متعددی آمده، بندگی و عبادت است که این بندگی مایه‎‏ی عزت و سلامت انسان می‎‏باشد. اين بندگى‎‏كردن، سودى به خدا نمى‏‏‏رساند بلكه مايه‎‏ی عزّت و سعادت خود انسان است وگرنه خداوند بى‎‏نياز مطلق است.

‏ریشه‎‏های عبادت در چهار عنوان خلاصه می‎‏شود: عظمت وجودی خدا، احساس نیاز و وابستگی به او، سپاس از نعمت‎‏های بیکران خداوندی و فطرت خداجوی انسان.

‏اگر انسان بخواهد در این دنیا با آگاهی و آزادی و شخصیّت انسانی زندگی کند، باید هدف داشته باشد و این هدف رسیدن به کمال مطلوب است. این امر باعث می‎‏شود در برابرکمال مطلق تسلیم شویم و سر به سجده برداریم.

‏انسان در کل سرشتی خدا آشنا، خداگرا و خدا پرست دارد و خود و جهان را وابسته به خالقی می‎‏داند که سرچشمه‎‏ی همه‎‏ی خوبی‎‏ها و زیبایی‎‏هاست، انسان که از درون گرایشی به خدا احساس می‎‏کند. تمایلی مقدس و متعالی که او را گاه و بی‎‏گاه به نجوا با خدا می‎‏نشاند و وادارش می‎‏کند که رازهای درونی خود را بی‎‏واسطه با او در میان بگذارد.‏ و در حقیقت نماز برقرار ساختن ارتباط بین یک موجود بی‎‏نهایت کوچک به‏‌‏یک موجود بی‎‏نهایت بزرگ در حال معرفت است.

‏نماز جلوه‎‏ی بندگی انسان در پیشگاه خدا و مظهر عبادت است آن که بنده‎‏ی آفریدگار است و این بندگی را احساس می‎‏کند می‎‏داند و باور دارد، که در برابر او مطیع و فرمان بردار است و به سجده می‎‏افتد با او راز می‎‏گوید و نیاز می‎‏طلبد و به‏‌‏یاد ما می‎‏اندازد که بنده‎‏ای بیش نیستیم.‏ در سایه‎‏ی نماز نیازهای روحی معنوی انسان تأمین و انسان به‏‌‏یک آرامش واقعی دست می‎‏یابد؛ و نیز نماز یک سپاس‎‏گزاری در برابر نعمت‎‏های بی‎‏کرانی است که حق تعالی به ما ارزانی داشته است.

‏بنا به گفته‎‏ی امام رضا(ع) نماز اقرار بندگي به خداوند(عز و جل)، ايستادن انسان در برابر خداوند حكيم با حال مذلت و فروتني و خضوع و اعتراف به گناهان، و نيز درخواست عفو و بر طرف ساختن آثار گناهان و بزرگ داشت خداوند و ياد خدا است. نماز این حقیقت والا و سازنده، بیان کننده‎‏ی بی‎‏نهایت گرایی آدمیان می‎‏باشد. اما چرا ما نماز می‎‏خوانیم و برای ما واجب شده است؛ اين بندگي كردن و نماز سودي به خدا نمي‎‏رساند، بلكه مايه‎‏ي عزت و سعادت انسان است و چرا كه خداوند بي‎‏نياز مطلق است. نماز موجب تکامل روح، تقویت اراده، بهداشت روان، مصونیّت و خود نگه‎‏داری و بازدارنده از فحشا و منکر و گناه و تزکیه انسان می‎‏شود. حقیقت نماز از نظر امام رضا(ع): ‏«‏صله و موهبتی است از طرف خداوند مهربان برای بنده از راه رحمت و عنایت و نماز مطالبه‎‏ی وصال و تقرب بنده به سوی خداست‏»‏... و کسانی که نماز نمی‎‏خوانند دلیل ترک نمازشان ندانستن فلسفه‎‏ی نماز و آشنا نبودن به فواید آن بوده و اصولاً نسبت به نماز احساس نیاز نمی‎‏کند. و لذا آشنا‎‏شدن و آشناکردن به فلسفه و حقیقت نماز و این که نماز جزو نیاز ماست، جزو زندگی و حیات ماست و فایده و آثار نماز در دنیا و آخرت تجلی می‎‏کند امری ضروری می‎‏باشد.

‏اهمیت ندادن به نماز به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت آن و احساس نیاز نکردن نسبت به آن، خود از عوامل ترک نماز به شمار می‎‏آید. آشناشدن و آشناکردن به فلسفه و حقیقت نماز و این که نماز جزو نیاز ماست، جزو زندگی و حیات ماست و فایده و آثار نماز در دنیا و آخرت تجلی می‎‏کند، به واسطه آن به آرامش و تعادل روانی می‎‏رسیم، چنان که خداوند می‎‏فرماید: ‏«‏الا بذکر الله تطمئن القلوب‏»‏؛ آگاه باشید که با یاد خدا دل‎‏ها آرامش پیدا می‎‎‏کند‏»‏. نماز پاسخ به حس پرستش است، ‏نماز درمان افسردگی و اضطراب، نگرانی، تزلزل شخصیت، از خود بی‎‏زاری، ناامیدی و ارتباط برقرارکردن با مبدأ پاکی‎‏ها، اراده و توانایی مطلق و کمال مطلق است. با نماز، خودپرستی و آثار آن، که محور گناهان است (خودبینی، خود بزرگ بینی، خودستایی، حسادت و دیگر امراض روحی) از بین می‎‏رود مردان الهی در زمان گرفتاری‎‏ها به نماز پناه می‎‏برند.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 331

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما