محل لوگو

دانلود مقاله نقدمكاتب اخلاقي اكزيستانسياليسم وماكياوليسم 7 ص


دانلود مقاله نقدمكاتب اخلاقي اكزيستانسياليسم وماكياوليسم 7 ص

شما بازدید کنند محترم میتوانید با هزینه ی اندکی فایل (نقدمكاتب اخلاقي اكزيستانسياليسم وماكياوليسم 7 ص) را تهیه فرمایید.

قسمتی از متن :

 

‏2

‏نقدمكاتب اخلاقي اكزيستانسياليسم وماكياوليسم ‏:

‏شايد با انتخاب اين عنوان در تيتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب كنند كه قرن‏‏‏بيستم كه همراه با پيشرفت علم و تكنيك و فضانوردى است، چگونه مى‏‏‏شود فرض بيمارى‏‏‏انديشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخير نسبت داد؟

‏ولكن با كمال تاسف بايد اعتراف كرد كه در كنار پيشرفت وسيع علم و تكنيك‏‏‏كه دليل سلامت فكر و انديشه صحيح و پويا مى‏‏‏باشد افكار انحرافى نيز موجود است.ما در اين مقاله به تحليل و بررسى برخى از آنها مى‏‏‏پردازيم:

‏مفهوم اخلاق در فلسفه اگزيستانسياليسم ‏:

‏از جمله مكاتب انحرافى، مكتب‏‏«‏اگزيستانسياليسم‏‏»‏ است. پيروان اين مكتب در زمينه سيستم اخلاقى به يك سلسله‏‏‏عقائد خاصى معتقدند كه خالى از اعجاب نيست كه مجموعه‏‏‏اى از اين عقائد، اصول ومبانى فلسفه اگزيستانسياليسم را تشكيل مى‏‏‏دهد.

‏اينان مفاهيم و معانى مقدسى را كه پايه اخلاق فردى و انسانى را تشكيل مى‏‏‏دهد،قبول ندارند اينان اين‏‏‏گونه مفاهيم و معانى مقدس را موهوم و بى‏‏‏ارزش مى‏‏‏دانند وتنها به اصولى از اخلاق قائلند كه در شعاع و حدود قانون باشد. از ‏«‏راسل‏‏»‏ كه‏‏‏يكى از بزرگان مكتب اگزيستانسياليسم است، سوال مى‏‏‏كنند كه آيا خود را به كدام يك‏‏‏از سيستمهاى اخلاقى مقيد ميداند؟ در پاسخ مى‏‏‏گويد: روش اخلاقى من ايجاد هم‏‏‏آهنگى‏‏‏بين منافع بوده، خصوصى مى‏‏‏باشد (۱) .

‏چنانكه خوانندگان ملاحظه مى‏‏‏كنند، راسل كه از دانشمندان معروف اروپائى است،اخلاق را به معنا و موقعيت قانون تلقى كرده و تنها مربوط به زندگى اجتماعى وحقوق افراد و جوامع انسانى مى

‏2

‏‏‏داند و اخلاق فردى را نفى مى‏‏‏نمايد به نظر او انسان‏‏‏در ارتكاب امورى كه ضررى و صدمه‏‏‏اى به ديگران نمى‏‏‏رساند، آزاد است و لزومى نداردكه از آنها خوددارى كند، مثلا لزومى ندارد كه زنان عفت‏‏‏به خرج دهد و از معاشقه‏‏‏با غير همسران خود در صورتى كه توليد مثل نكنند خوددارى نمايند؟!! (۲) .

‏از اينرو ‏«‏راسل‏‏»‏ براساس آزادى انسان در امور مربوط به خود اظهار مى‏‏‏دارد كه‏‏‏مريض حق دارد به مرگ خود رضايت دهد!! و در غير اين صورت بر پزشك نيز روا است كه‏‏‏او را بميراند و راحت‏‏‏سازد!! مجله ‏«‏عالم فكر‏»‏ در نخستين شماره خود مقاله مفصلى در مورد فلسفه اگزيستانسياليسم تحت عنوان ‏«‏بيمارى انديشه در قرن بيستم‏‏»‏ درج كرده در اين مقاله از قول ‏«‏آلبركامو‏»‏ از دانشمندان بزرگ اگزيستانسياليسم مينويسد:

‏«‏زندگى مفهومى ندارد و شايسته بسرآوردن نيست‏‏‏بنابراين خودكشى امرى طبيعى،عاقلانه و پذيرفتنى است‏‏»‏ (۳) .

‏پس مبناى اين مكتب بر اين است كه براى انسان همه‏‏‏چيز آزاد است و به اين ترتيب‏‏‏تماامى ارزشها را خواه آسمانى و غير آن را زير پا مى‏‏‏گذارند و جز آزادى فرد هيچ‏‏‏چيز در آن مفهوم ندرد! اين مساله خود راهنمائى روشن براى تبيين و توضيح اساس‏‏‏فلسفه اگزيستانسياليسم و مفهوم اخلاق در اين فلسفه مى‏‏‏باشد لذا از دانشمندان بزرگ‏‏‏غربى از قبيل ‏«‏هايدگر‏»‏، ‏«‏سارتر‏»‏، ‏«‏آلبركامو‏»‏، ‏«‏سيموندوابواره‏‏»‏ و... ضمن كلامى مى‏‏‏گويند:

‏«‏انديشه اگزيستانسياليسم نقطه اتكايش الحاد و آزادى از قيد دين و اخلاق‏‏‏است‏‏»‏.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 269

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما