قسمتی از متن :
2
نقدمكاتب اخلاقي اكزيستانسياليسم وماكياوليسم :
شايد با انتخاب اين عنوان در تيتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب كنند كه قرنبيستم كه همراه با پيشرفت علم و تكنيك و فضانوردى است، چگونه مىشود فرض بيمارىانديشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخير نسبت داد؟
ولكن با كمال تاسف بايد اعتراف كرد كه در كنار پيشرفت وسيع علم و تكنيككه دليل سلامت فكر و انديشه صحيح و پويا مىباشد افكار انحرافى نيز موجود است.ما در اين مقاله به تحليل و بررسى برخى از آنها مىپردازيم:
مفهوم اخلاق در فلسفه اگزيستانسياليسم :
از جمله مكاتب انحرافى، مكتب«اگزيستانسياليسم» است. پيروان اين مكتب در زمينه سيستم اخلاقى به يك سلسلهعقائد خاصى معتقدند كه خالى از اعجاب نيست كه مجموعهاى از اين عقائد، اصول ومبانى فلسفه اگزيستانسياليسم را تشكيل مىدهد.
اينان مفاهيم و معانى مقدسى را كه پايه اخلاق فردى و انسانى را تشكيل مىدهد،قبول ندارند اينان اينگونه مفاهيم و معانى مقدس را موهوم و بىارزش مىدانند وتنها به اصولى از اخلاق قائلند كه در شعاع و حدود قانون باشد. از «راسل» كهيكى از بزرگان مكتب اگزيستانسياليسم است، سوال مىكنند كه آيا خود را به كدام يكاز سيستمهاى اخلاقى مقيد ميداند؟ در پاسخ مىگويد: روش اخلاقى من ايجاد همآهنگىبين منافع بوده، خصوصى مىباشد (۱) .
چنانكه خوانندگان ملاحظه مىكنند، راسل كه از دانشمندان معروف اروپائى است،اخلاق را به معنا و موقعيت قانون تلقى كرده و تنها مربوط به زندگى اجتماعى وحقوق افراد و جوامع انسانى مى
2
داند و اخلاق فردى را نفى مىنمايد به نظر او انساندر ارتكاب امورى كه ضررى و صدمهاى به ديگران نمىرساند، آزاد است و لزومى نداردكه از آنها خوددارى كند، مثلا لزومى ندارد كه زنان عفتبه خرج دهد و از معاشقهبا غير همسران خود در صورتى كه توليد مثل نكنند خوددارى نمايند؟!! (۲) .
از اينرو «راسل» براساس آزادى انسان در امور مربوط به خود اظهار مىدارد كهمريض حق دارد به مرگ خود رضايت دهد!! و در غير اين صورت بر پزشك نيز روا است كهاو را بميراند و راحتسازد!! مجله «عالم فكر» در نخستين شماره خود مقاله مفصلى در مورد فلسفه اگزيستانسياليسم تحت عنوان «بيمارى انديشه در قرن بيستم» درج كرده در اين مقاله از قول «آلبركامو» از دانشمندان بزرگ اگزيستانسياليسم مينويسد:
«زندگى مفهومى ندارد و شايسته بسرآوردن نيستبنابراين خودكشى امرى طبيعى،عاقلانه و پذيرفتنى است» (۳) .
پس مبناى اين مكتب بر اين است كه براى انسان همهچيز آزاد است و به اين ترتيبتماامى ارزشها را خواه آسمانى و غير آن را زير پا مىگذارند و جز آزادى فرد هيچچيز در آن مفهوم ندرد! اين مساله خود راهنمائى روشن براى تبيين و توضيح اساسفلسفه اگزيستانسياليسم و مفهوم اخلاق در اين فلسفه مىباشد لذا از دانشمندان بزرگغربى از قبيل «هايدگر»، «سارتر»، «آلبركامو»، «سيموندوابواره» و... ضمن كلامى مىگويند:
«انديشه اگزيستانسياليسم نقطه اتكايش الحاد و آزادى از قيد دين و اخلاقاست».
تصاویری از چند صفحه نخست فایل :
توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است
مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان
برچسب های مهم