محل لوگو

دانلود تحقیق مجلس خبرگان رهبری


دانلود تحقیق مجلس خبرگان رهبری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 5 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏1

‏مجلس خبرگان رهبری

‏مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از ‏فقیه‌های‏ «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ ‏قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‏ مقرر گردیده‌است تا پس از مرگ ‏روح‌الله خمینی‏ (بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی) تشکیل گردد. مدت هر دوره‏ٔ‏ این مجلس که اعضای آن به وسیله‏ٔ‏ ‏انتخابات‏ و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.

‏مجلس خبرگان نيز در ماده‏ٔ‏ ۱ و ۲ آيين‏نامه‏ٔ‏ داخلى اين نهاد، تعداد خبرگان را ۸۶ نفر اعلام كرده است.‏[۱]

‏در پنجمين اجلاس چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبری پس از رای گيری براي هيئت رئيسه جديد اين مجلس، ‏هاشمی رفسنجانی‏ بار ديگر به عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. ‏[۲]

‏فهرست مندرجات

‏۱ ‏نخستین مجلس خبرگان رهبری

‏۲ ‏وظایف مجلس خبرگان رهبری

‏۳ ‏کمیسیون تحقیق موضوع اصل ‏۱۱۱‏ قانون ‏اساسی‏

‏۴ ‏شرایط نمایندگان مجلس ‏خبرگان

‏۵ ‏درصد مشارکت مردم

‏۶ ‏منابع

‏۷ ‏پیوند به بیرون

‏نخستین مجلس خبرگان رهبری

‏نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ‏۱۹ آذر‏ ‏۱۳۶۱‏ برگزار شد که نزدیک ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند. در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید.

‏نخستین مجلس خبرگان رهبری که در واقع دومین مجلس خبرگان (پس از ‏مجلس خبرگان قانون اساسی‏) بود در ساعت ۹:۱۰ دقیقه ‏۲۴ مرداد‏ ‏۱۳۶۲‏ تشکیل شد و پیام خمینی در آن خوانده شد.‏[۳]

‏2

‏وظایف مجلس خبرگان رهبری

‏اصل ۱۰۷ قانون اساسی:

‏«پس از رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‏الله‏العظمی امام خمینی «قدس سره‏الشریف» که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقهاء واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از ‏آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسوولیت‏های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»

‏اصل ۱۰۸ قانون اساسی:

‏«قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‏نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان و صلاحیت خود آنان است.»

‏اصل ۱۱۱ قانون اساسی:

‏«هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می‌باشد. در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.»

‏کمیسیون تحقیق موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسی‏

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 290

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما