محل لوگو

دانلود تحقیق رژيم هاي سياسي


دانلود تحقیق رژيم هاي سياسي

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 13 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏1

‏رژيم هاي سياسي

‏رژيم سياسي در معناي عام كلمه‏ ‏ نمودار بافت نهادهاي سياسي و شيوه ي اعمال قدرت و حاكميت سياسي است .قدرت سياسي وقتي در جامعه اي پا به عرصه ي وجود مي گذارد‏ ‏ بايد بتواند به گونه اي اعمال شود و بر حسب ساختار نظام‏ ‏ شخص يا اشخاصي معين يا‏ ‏ نهاد و سازمان و دستگاه مشخصي آن را در عالم عالم خارج تحقق بخشند وبا روش و هدف ويژه اي به مرحله ي اجرا در آورند .مفهوم نظام سياسي‏ ‏ از اين التزام زاييده مي شود. در يك جمله رژيم سياسي شيوه وطرز اعمال حاكميت است .

‏ 

‏             ‏ انواع رژيمهاي سياسي

‏ 

‏ارسطو رژيمهاي سياسي را به سه دسته تقسيم مي كند :

‏ 

‏الف)رژيمهايي كه در آن قدرت فرمانروايي در اختيار يك نفر است

‏ 

‏ب)رژيمهايي كه قدرت فرمانروايي در دست گروه معدودي است

‏ 

‏ج)رژيم هايي كه فرمانروايي توسط همه ي مردم صورت ميگيرد

‏ 

‏ارسطو در اين تقسيم بندي دو ضابطه ي كمي و كيفي را در مشخص كردن‏ ‏ كردن تمايزات رژيمهاي سياسي مورد نظر قرار داده است‏ ‏ وي اولا اين رژيمها را بر پايه ي تعداد زمامداران تقسيم نموده و دوما‏ ‏ در معيار كيفي اين نكته را مد نظر دارد كه آيا‏ ‏ قدرت به سود همگان به كار برده ميشود يا به سود زمامدار ؟

‏بنا بر اين اگر در جامعه اي ,‏ فرمانروا يك نفر باشد‏ ‏ رژيم سلطنتي (مونارشي ,‏ Monarchie‏ ) حاكم است . پادشاه با قدرت مطلق فرمان مي راند و و در حكم گذاري تابع‏ ‏ كس ديگري نيست . يعني قدرت را با كس ديگري تقسيم نمي نمايد .

‏ ‏رژيم هايي كه حكومت توسط همه ي مردم انجام ميشود ‏ ‏طبق نظر ارسطو ,‏ جمهوري ( Republique‏ ) است و ...

‏ما در ادامه ي مطلب با الهام از‏ ‏ اين طبقه بندي ارسطو انواع رژيمهاي سياسي ,‏ را مورد بحث و بررسي دقيق قرار ميدهيم

‏2

‏ 

‏منوكراسي ( Monocratie‏ ) يكتا سالاري

‏ 

‏در اين نوع رژيم ها قدرت در دست يك نفر متمركز است و اين صاحب قدرت آن را متعلق به خود مي داند .ما بين‏ ‏ ايجاد كننده‏ ‏ ,‏ ‏پايه گذار‏ ‏ دولت يا نظام سياسي و دارنده ي آن فاصله اي نيست .مفهوم قدرت آنچنان با مفهوم قدرت شخصي‏ ‏ يكي شده كه‏ ‏ جدا كردن آن به آساني مقدور نيست . شخص منوكرات (صاحب قدرت ) در راس‏ ‏ سلسله مراتب‏ ‏ سياسي قرار ميگيرد‏ ‏ و عالي ترين مقام ممكن را به خود اختصاص ميدهد .پس الزاما در نقش يكتا سالاري ,‏ قتدار گرايي نيز هست و از آنجا كه شخص يا نهاد و سازماني وجود ندارد تا بتواند دامنه ي گسترده ي اقتدار وي را محدود كند ,‏ بنابراين علكردهاي وي در چنين سيستمي‏ ‏ بر حسب مورد استبداد راي ,‏ خودكامگي ,‏ ‏مطلق گرايي و امثال اينهاست !

‏ 

‏منوكرات براي استحكام بخشيدن به قدرت خود‏ ‏ معمولا از راههاي گوناگوني عمل ميكند . اولا بدست آوردن قدرت را‏ ‏ به مشيت يا قضا و قدر‏ ‏ و اراده اي فوق اراده هاي انساني يا نبوغ و استعداد خارق العاده ي خود منسوب ميكند و در اين رهگذر ميكوشد تا‏ ‏ براي حقانيت و مشروعيت قدرت خود محملي‏ ‏ تدارك نمايد .

‏دوما با نهادينه كردن قدرت شخصي يا موروثي كردن قدرت ,‏ پايه هاي تداوم اقتدار خويش را‏ ‏ فراهم ميكند . اقدام به نام تاريخ ,‏ ‏منافع ملي ,‏ انجام ماموريت ماورا طبيعي‏ ‏ همه و همه در جهت تحكيم‏ ‏ قدرت شخصي‏ ‏ و تثبيت لزوم آن‏ ‏ به وسيله ي شخص زمامدار است .

‏ 

‏از ديدگاه فكري و تاريخي ,‏ صورتهاي منوكراسي گوناگون و مختلف بوده و هستند .در نخستين تقسيم بندي مي توان منوكراسيهاي كهن (كلاسيك ) را از منو كراسيهاي جديد‏ ‏ تميز داد .منو كراسيهاي كهن قبل از تجربه هاي دمكراتيك وجود داشته اند ,‏ ‏در حالي كه منوكراسيهاي جديد در‏ ‏ واكنشي عليه دمكراسي ها و مردم سالاري هاي به وجود آمده اند كه به عنوان مثال در آلمان و ايتاليا‏ ‏ رژيم هاي منوكراتيك نازي و فاشيست ‏ ‏را مي توان مثال زد.

‏ 

‏منوكراسيهاي كلاسيك

‏ 

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 197

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما