محل لوگو

دانلود تحقیق جنگ روانی چیست


دانلود تحقیق جنگ روانی چیست

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 10 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

2

‏جنگ روانی چیست؟

‏در جنگ روانی هدف تصرف پانزده سانتی متر بین دو گوش انسان است.

‏در جنگ روانی هدف تصرف پانزده سانتی متر بین دو گوش انسان است.

‏بحث مقوله «جنگ روانی» یا به عقیده برخی «جنگ نرم» این روزها بیشتر از گذشته در محافل رسانه ای و سیاسی کشور مطرح است، اما به راستی حقیقت جنگ روانی چیست؟ چه کسانی و با چه اهدافی به دنبال تحقق آن هستند و به آتش آن دامن می زنند و سرانجام این که تاریخچه این مسأله به چه زمانی بازمی گردد.

‏این ها سؤالاتی است که این نوشتار با توجه به برخی تحولات سیاسی روز کوشیده پاسخ آن ها را بیابد

‏جنگی به قدمت تاریخ بشر

‏به اعتقاد مورخان سیاسی، عملیات روانی سابقه ای به قدمت تاریخ انسانیت دارد. از این حیث کمتر برهه ای از تاریخ حیات سیاسی و نظامی بشر را می توان یافت که فارغ از این عنصر باشد. محققان زیادی در پی یافتن قدیم ترین نمونه های استفاده از جنگ روانی بوده اند. در این باره «پل لاین بارگر» سابقه استفاده از جنگ روانی را به جنگ کیدئون با مادها نسبت می دهد. در این جنگ کیدئون برخلاف رسوم نظامی زمان خود که هر دسته‏ ‏3 نفره یک مشعل داشتند، به هر یک از سپاهیان مشعلی داد و این توهم را در ذهن دشمن ایجاد کرد که شمار افرادش،‏ ‏3 برابر میزان واقعی است، در نتیجه توانست بدون هیچ درگیری به پیروزی دست یابد.

‏از این زمان به بعد، کم کم این باور به وجود آمد که جنگ دست کم در دو زمینه رخ می دهد؛ میدان نبرد و افکار عمومی. در تاریخ اسلام، روشن کردن آتش از سوی سپاهیان اسلام در شب فتح مکه و ایجاد ترس در دل مکیان از این راه، نقش مهمی در شکستن مقاومت آنها داشت و قرآن کریم را بر سر نیزه کردن حیله عمروعاص و شکست دادن سپاه در آستانه پیروزی امام علی(ع) با این وسیله، نمونه های برجسته ای از جنگ های روانی است که به اقتضای فرصت و نبوغ طراحان آن، به منصه ظهور رسیده اند.

‏از نمونه های جالب توجه و گسترده جنگ روانی در سده بیستم میلادی می توان به جنگ جهانی دوم اشاره کرد. هنگامی که در سال‏ ‏1939 محققان آلمانی به منظور توجیه شکست کشورشان در جنگ جهانی اول اعلام کردند که از جمله مهم ترین علل شکست، غفلت آلمان از سلاح تبلیغات و استفاده مؤثر رقیبان از آن سلاح بوده است، در واقع خبر از حضور گسترده ابزار تأثیرگذاری روانی در صحنه سیاست و نظامی گری می دادند. وقوع تحولاتی چون تشکیل وزارت تبلیغات در آلمان و سازمان های موسوم به جنگ روانی و تبلیغات جنگی در دیگر کشورها، گواه عملی این ادعا بود.

2

‏سایکو استراتژی؛ راهبرد روانی آمریکا

‏جدای از آلمان ها، بحث عملیات جنگ روانی، به شدت مورد توجه آمریکایی ها قرار گرفت که پس از جنگ جهانی دوم به همراه شوروی، خود را ابرقدرت جهان می دانستند تا جایی که آن ها در کنار استراتژی نظامی، سیاسی و اقتصادی، اصطلاح ‏«سایکو استراتژی»‏ یا راهبرد روانی را طرح و به طور عملی بیان کردند که عنصر روانی از مسأله زمان جنگ فراتر است و در هنگام صلح نیز باید به آن به صورت گسترده پرداخته شود.

‏در تمام سال های جنگ سرد، متولی اصلی جنگ روانی آمریکا بر ضد شوروی، پنتاگون با نظارت کاخ سفید بود که البته در این حیطه دست آخر آمریکا توانست غالب شود اما شاید جالب باشد بدانید که هم اکنون چهره اصلی اتاق فرماندهی کاخ سفید در این جنگ، خانم کارن هیوز است. فردی که بوش او را به عنوان معاون وزیر خارجه اش در امور رسانه های عمومی منصوب کرد. چندی پیش هم خبری از خانم هیوز منتشر شد مبنی بر این که آمریکا، برای مقابله با گسترش حس تنفر از آمریکا در جهان، نیروی واکنش سریع تشکیل می دهد و از آنجا که مرکز اصلی این تنفر، بدون تردید ایران است، از این رو برنامه های خود را در جنگ نرم بر ضد ایران متمرکز کرده است. بمباران خبری و تبلیغاتی بر ایران تنها گوشه ای از این برنامه ها ‏ا‏ست.

‏مشخصه های جنگ روانی جدید

‏بی شک باید گفت جنگ روانی جدید با جنگ روانی گذشته، دارای تفاوت هایی است. آنچه امروزه به عنوان جنگ روانی جدید مطرح است، در واقع محصول یک سری تحولات صنعتی و تکنولوژیک از جمله گسترش ارتباطات اجتماعی است که نخستین بار در اروپا رخ داد. توسعه و گسترش ارتباطات به نوبه خود موجب شد تا انسان هایی که تا پیش از این، تنها در محدوده قومی، قبیله ای و محلی فکر می کردند، این بار ملی و جهانی فکر کنند و به مسائل دنیایی فراتر از مناطق محدود خود بیندیشند. از سویی پس از انقلاب صنعتی و گسترش و تراکم جمعیت شهرنشین، زمامداران امور کم کم با جریان افکار عمومی روبرو شدند که از قدرت فراوانی برخوردار بود. به این ترتیب، تعریف خاصی از جنگ روانی به عنوان بخشی از کشورداری مطرح شد، بدین معنا که جنگ روانی، سلاح نوین جنگی در دنیای مدرن محسوب می شد که در عین تدافعی بودن، حتی می توانست تهاجمی باشد و ضمن تقویت روحیه ملت و سربازان خودی، به شکستن روحیه دشمن بپردازد.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 216

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما