محل لوگو

دانلود تحقیق اهميت خليج فارس


دانلود تحقیق اهميت خليج فارس

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 18 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏1

‏اهميت كنوني خليج فارس

خليج فارس اهميت تاريخي _اقتصادي دارد

‏كشورها هراز چندگاه و به مناسبت هاى مختلف تلاش هايى براي‏ ‏تثبيت اين نام بى هويت داشته و دارند اما هيچيك از اين اقدامات تا اين اندازه تحيرآور نيست كه موسسه "نشنال جئوگرافيك" با 118سال قدمت و بيش از 250ميليون مخاطب جهانى به عنوان يكى از سازمان هاى بزرگ علمى و آموزشى در جهان، چنين اشتباه عمدي فاحشي را انجام دهد.

‏ ‏اين موسسه‏ ‏در اقدامى تعجب برانگيز در نسخه 416 صفحه اى اطلس جديد خود كه در (اول اكتبر2004) منتشر كرد، از نام مجعول "خليج عربى" استفاده كرد.

‏  ‏اين اقدام چنان سياسي بود كه با اعتراضات شديد ايرانيان داخل و خارج كشور مواجه شد و درنهايت عذرخواهى ساده نشنال جئوگرافى و قول اصلاح اين اشتباه را به دنبال داشت.

‏ ‏اگرچه اين روند هنوز از سوي برخي رسانه هاي غرب و رسانه هايي كه به دنبال اهداف خاص مغرضانه هستند؛‏ ‏ادامه دارد اما اين همه از مسئوليت ما در وظيفه اي كه د ر دفاع از هويت ايراني خود و سرزمينمان چيزي كم نمي كند.

‏ ‏در قرن بيستم بود كه نفت كم‌كم جاي زغال سنگ را گرفت و سرزمين‌هاي نفت‌خيز مورد توجه دنبا قرار گرفتند . اين مساله به اينجا منتهي شد كه از جميع منابع موجود برآورد شده جهان در حدود 65 درصد نفت و 30 درصد گاز جهان در همين حول و حوش خليج‌فارس است .

‏ ‏الان بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان نفت دنيا عربستان، كويت، ايران و ديگركشورهاي حاشيه‌ خليج‌فارس هستند .

‏ ‏تمام دنيا درحال حاضر زندگي و تكنيك‌شان وابسته به اين نيرو است . به اين جهت منطقه خليج‌فارس در قرن بيستم مورد علاقه قرار گرفته است .

‏ ‏اينجا دو مسئله مطرح است. يكي نام خليج‌فارس و ديگري مساله اهميت خليج‌فارس است. من درباره اهميت اين منطقه صحبت مي كنم كه طبق آمارهاي موجود درصد عمده‌اي از منابع نيروي آسياي شرقي از خليج‌فارس تامين مي‌شود ژاپن براي ايجاد نيرو حدود 80 درصد به خليج‌فارس متكي است.

‏3

‏ ‏اروپا و آمريكا هم به همين طريق وابسته به آن هستند. از طرف ديگر همين منطقه در طول قرن 18 و 19 مورد نظر استعمارگران اروپا بوده و ‏ ‏بيش از همه انگليس در اين مناطق نفوذ مي كرده است.

‏ ‏مسئله حمله استعماري اروپا به مشرق زمين توسط اسپانيا و پرتغال در حاشيه جنوب اقيانوس هند شروع شده بعدها هلندي‌ها و انگليسي‌ها آمدند. با آمدن انگليس اهميت نفوذ ديگر كشورها از بين رفت.

‏  ‏وقتي ما به نقشه پيش از جنگ دوم جهاني نگاه كنيم مي‌بينيم كه قسمت عمده سرزمين‌هاي وسيع دنيا به رنگ امپراطوري انگليس است .

‏ ‏تمام استراليا، تمام شبه قاره هند، تمام بيرماني و كشورهاي همجوار هندوستان و قسمت عمده‌اي از خاورميانه حاشيه خليج‌فارس. نه به صورت مستملكه بلكه با قدرت استعماري غيرمستقيم از طريق معاهداتي كه با شيخ نشينان در اواخر قرن 18 و قرن 19 بسته شد؛ تمام كانادا به رنگ امپراطوري انگليس بوده است.

‏  ‏پيشرفت اين امپراطوري به بهره‌هايي كه از آن مي‌برده بستگي داشته است. لندن در قرن 20 بزرگترين بررسي اقتصادي جهان به شمار مي‌رفت و سرنوشت صادرات و واردات دنيا در لندن معين مي‌شد. بعد از انگليس؛ فرانسه و آلمان و بلژيك هم وارد منطقه شدند. ‏ ‏به هرحال بعد از دو جنگ جهاني اهميت نفت و گاز را براي آنها مسلم كرد. ‏ ‏خاورميانه مهمترين منبع زيرزميني نفت و گاز را در بردارد.

‏ ‏خليج‌فارس ازقديمترين ايام در تصرف ايران بوده يعني از زمان هخامنشيان تا آمدن اسكندر كه ايران؛ حكومتي جهاني داشت و كلمه پارس نيز از همان زمان كه اسكندر وارد ايران شد؛ باب شد. ‏ 

‏ ‏كلمه ايران قديمي تر ازپارس يا پرسيا است و پارس‌ همان مفهوم ايران را مي‌رساند. ما نقشه‌هاي جغرافيايي ايران را از زمان مادها با مرحوم سحاب جمع آوري كرديم و حالا هم پسرشان كار پدر را دنبال مي كند.

‏ 

‏با اينكه حوزه خليج فارس هنوز بزرگترين منبع انرژي را در خود جاي داده است، ليكن با گشايش حوزه بزرگ خزر بر روي جهان، از اتكاي انحصاري بسياري از كشورهاي مصرف كننده عمده انرژي به نفت خليج فارس كاسته شد، كه اين امر براي كشورهاي مصرف كننده بسيار جدي خواهد بود. ولي نكته مهم اين است كه ذخاير نفت و گاز خزر محصور در خشكي بوده و به عبارتي كشورهاي توليد كنندگان انرژي در اطراف درياي خزر از بازارهاي مصرفشان به لحاظ جغرافيايي جدا افتاده اند. در گذشته تنها راه انتقال نفت حوزه خزر، خطوط لوله اي بود كه از روسيه عبور مي كرد كه با فروپاشي شوروي سابق، انتقال انرژي در كشورهاي تازه استقلال يافته با توجه به عدم تمايل آنها به وابستگي به روسيه شكل حادي را به خود گرفته است و آنها سعي در ايجاد مسيري براي عبور و رسيدن به درياهاي آزاد را دارند. اينكه كدام مسير بهتر است و چه كشوري شرايط مساعدتري را براي عبور لوله هاي نفتي دارد، در اين دوره از زمان مسئله اي بسيار مهم و حياتي است، به طوري كه اصطلاح سياست خط لوله و ديپلماسي خطوط انتقال و ايجاد نقشه اي به نام نقشه لوله هاي نفتي، اصطلاحي رايج در ادبيات سياسي شده است. با به وجود آمدن جمهوري هاي تازه استقلال يافته آسياي مركزي و قفقاز، اين حدس در ميان عده اي بوجود آمد كه ايران اهميت گذشته خود را به دليل عقب كشيده شدن مرزهاي شوروي سابق از دست داده است، ولي برخي ديگر يك پيش بيني بسيار متفاوت رادارند و آن اين است كه با استقلال كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، دامنه ژئوپولتيك ايران در شمال گسترش پيدا كرده و قرار گرفتن بين دو منطقه نفت خيز خزر- آسياي مركزي و خليج فارس و مسئله انتقال انرژي، اهميت ايران را دو چندان كرده است، به طوري كه ناديده گرفتن اين كشور در نظام آينده جهاني امري غيرممكن خواهد بود و اينجاست كه به ياد زماني مي افتيم كه ايران داراي موقعيت گذرگاهي (جاده ابريشم و ادويه) بود و اين موقعيت تأثيرات فراواني را در امنيت داخلي و خارجي ايران ايجاد مي كرده است. وجود اين موقعيت گذرگاهي، كه به گفته بسياري از كارشناسان، ارزانترين، كوتاه ترين و مناسبترين مسير براي انتقال منابع انرژي حوزه درياي خزر مي باشد و قرار گرفتن در نقطه اي نفت خيز و بسيار حساس از خليج فارس در خاورميانه با همان موضوع قابل توجه مركز مركز و همچنين داشتن 7/89 ميليارد بشكه ذخيره نفتي، كه جزء بزرگترين حوزه هاي ذخاير اثبات شده دنيا مي باشد و افزودن حداقل 12% سهم گاز جهان و توجه و تأكيد به اين نكته كه اكنون در عصر جهاني شدن كه پايه اقتصاد جهاني بر محور انرژي مي گردد، هر كشوري كه داراي نفت باشد يا در مسير عبور لوله هاي نفتي باشد داراي مقام ويژه اي در عرصه سياست و اقتصاد جهاني مي باشد، همه اين موضوعات عواملي هستند كه تأثير عمده اي بر امنيت جمهوري اسلامي ايران مي توانند داشته باشند.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 206

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما