محل لوگو

دانلود تحقیق اختلاف مصدق وكاشاني


دانلود تحقیق اختلاف مصدق وكاشاني

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 5 صفحه


 قسمتی از متن word (..docx) : 

 

1

‏ريشه اختلافات آيت‏الله کاشاني و دکتر مصدق‏ 

‏ 

‏مجلس شوراي ملّي آن روز عفو کرده بود؛ دخالت نکرده بود. به همين جهت، اين مادّه واحده اجرا مي‏شود. خليل طهماسبي از زندان آزاد مي‏شود. لايحه مصادره اموال احمد قوام اجرا نمي‏شود. شايد آغاز مخالفت آيت‏الله کاشاني با دکتر مصدق از همين‏جاست. مرحوم آيت‏الله کاشاني، در سال 1323 يا 24، در حالي که قوام‏السلطنه نخست‏وزير بوده، در سبزوار دستگير مي‏شود. مرحوم آيت‏الله کاشاني با احمد قوام مخالف بوده. امروز مجلس تصويب کرده که اموال قوام مصادره بشود. قوّه مقننه به دولت مخصوصا وکلايي که قبلاً با دکتر مصدق بودند، مثل: مکي، حايري‏زاده، بقايي، کاشاني، فشار مي‏آورد که مصادره اموال قوام را اجرا کند. دکتر مصدق اجرا نمي‏کند.

‏ 

‏علاوه بر اينکه اين را اجرا نمي‏کند، به سرتيپ دفتري، که در جريان واقعه 15 بهمن سال 1327 رئيس شهرباني بوده، آن موقع که در دانشگاه تهران، ناصر فخرآرايي به شاه تيراندازي مي‏کند، پست رياست گارد گمرک را مي‏دهد؛ يعني به جاي اينکه محاکمه‏اش کند، پست مي‏دهد.

‏ 

‏از طرفي، بهانه مي‏کند که آيت‏الله کاشاني سفارشات زيادي مي‏کند. مرحوم آيت‏الله کاشاني روحاني بود، مراجعه‏کننده زيادي داشت، آن روزها مرجع مردم و روحانيون بود. هرکس مي‏رفت در خانه‏اش تظلّمي مي‏کرد، آيت‏الله کاشاني سفارش برايش مي‏کرد.

‏ 

3

‏دکتر مصدق همه اينها را از ادارات جمع کرده و در گوني ‏براي خود مرحوم آيت‏الله کاشاني فرستاده بود، به عنوان اينکه شما در کار دولت دخالت مي‏کنيد. در حالي که از قديم هم مرسوم بوده که يک روحاني سفارش مي‏کرده اگر به اين شخص ظلمي شده، کمکش کنيد. اصلاً منحصر به حضرت آيت‏الله کاشاني نبود. اين يکي از موارد اختلاف بين مرحوم کاشاني با دکتر مصدق بود.

‏ 

‏مورد دوم، تقاضاي اختيارات بود که دکتر مصدق از مجلس مي‏خواهد که مجلس براي شش ماه، اختيار قانونگذاري به دکتر مصدق بدهد تا هر لايحه‏اي که آقاي دکتر مصدق امضا مي‏کند، قانون بشود. و اين از نظر مبناي حقوقي کار غلطي بود؛ اين يعني همان ديکتاتوري محمّدرضاشاهي بود، در قالب قانون.

‏ 

‏مرحوم آيت‏الله کاشاني مي‏گفت: اصلاً مجلس حق اين کار را ندارد. وکلاي مجلس حق تفويض قانونگذاريشان را به يک شخص ندارند. اگر چنين کاري بکند، نقض غرض است. مشروطيت نقض مي‏شود. اختلافات در اينجا شدت پيدا مي‏کند بين دکتر مصدق و مرحوم آيت‏الله کاشاني. طبيعي است وقتي اختلافات پيش مي‏آيد، سياست را مي‏دانيد که چطوري است، جناحهاي مخالف در کنار هم جمع مي‏شوند.

‏ 

‏خوب، با دربار که در 30 تير سال 1331 اختلاف افتاد، پس از 30 تير سال 1331 در سايه عدم اجراي مصادره اموال قوام، درخواست دکتر مصدق براي کسب اختيار قانونگذاري و قدرتي که دکتر مصدق بعد از 30 تير پيدا مي‏کند، به نظر من در دوستان دکتر مصدق نوعي غرور به وجود مي‏آورد که آيت‏الله کاشاني هم به

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 208

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما