محل لوگو

دانلود تحقیق تاریخچه بانکداری در ایران


دانلود تحقیق تاریخچه بانکداری در ایران

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 5 صفحه


 قسمتی از متن word (..docx) : 

 

1

‏تاریخچه بانکداری در ایران

‏در زمان اشکانیان و به خصوص در دوره ساسانیان به دلیل توسعه بازرگانی ،ضرب سکه های مختلف طلا و نقره رونق بسیار داشته است. پس از دوره اسلام ابتدا به علت موانع مذهبی و حرام بودن دریافت بهره، رکود و کسادی در حرفه صرافی به وجود آمد. پس از آن فعالیت صرافی را گروهی ادامه دادند که توانستند ممنوعیت ربا را در عملیات صرافی تابع دین خود کنند.

‏به مرور زمان و با توسعه بازرگانی و رونق کار و تجارت ، عده بیشتری به کار صرافی روی آوردند و در نتیجه کارعمده صراف ها انجام دادن فعالیت های بازرگانی، تنزیل بروات و تسویه محاسبات بازرگانان در داخل و خارج کشور بود.

‏حدودا در سال 1229 شمسی صراف های ایرانی در بیشتر شهرهای بازرگانی آن دوره، از جمله هرات،عشق آباد، استانبول ، لندن و پاریس نماینده داشته اند.

‏از مهمترین موسسه های صرافی آن دوره می توان به موسسه برادران تومانیانس(1270) جهانیان(1274) وجمشیدیان (1265) اشاره نمود.

‏با توسعه روزافزون تجارت در بین کشورها صراف ها اقدام به افتتاح حساب در بانک های خارجی کردند و اندک اندک پس ازاینگونه فعالیت ها ایده راه اندازی تاسیس بانک در ایران شکل گرفت‏.

‏نخستین پیشنهاد تاسیس بانک ملی در سال 1258 توسط حاج محمدحسن امین دارالضرب به ناصرالدین شاه قاجار تسلیم شد ،اما مورد موافقت شاه قاجار قرار نگرفت.

‏در سال 1266 بانک جدید شرقی با مالکیت انگلیسی در ایران شروع به کار کرد. مرکز این بانک در شهر لندن و حوزه عملیاتش مناطق جنوبی آسیا بوده است.

‏در سال 1267 پس از رفع اختلاف بین دولت ایران و آقای بارون رویتر امتیاز بانک شاهنشاهی ایران به این شخص داده شد و در همان سال بانک شاهنشاهی ایران فعالیت خود را آغاز کرد‏.

3

‏در فروردین ماه 1304هجری شمسی اولین بانک با مالکیت 100% ایرانی به نام بانک پهلوی قشون فعالیت خود را آغاز نمود که در سال 1307 به بانک سپه تغییر نام داد.

‏پس از مخالفت های بسیار زیاد ناصرالدین شاه قاجار و پس از آن نمایندگان مجلس شورای ملی، در تاریخ هفدهم شهریورماه 1307 هجری شمسی بانک ملی ایران با سرمایه معادل 20.000.000 ریال و تنها پرداخت مبلغ 8.000.000 ریال آن فعالیت خود را آغاز نمود.

‏فعالیت اولین بانک خصوصی با مالکیت 100% ایرانی با نام بانک بازرگانی ایران در سال 1328 شروع شد‏.

‏در سال 1337 لایحه اساسنامه بانکی و پولی ایران تهیه و در هفتم خرداد 1339 قانون بانکی و پولی کشورر تصویب گردید. پس از گذشت 73 سال از فعالیت بانکها در ایران بانک مرکزی ایران با سرمایه معادل 6/3 میلیارد ریال فعالیت خود را در تاریخ 18 مرداد 1339 آغاز نمود.

‏پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به مشکلاتی که برای بانک ها به خصوص بانک های خصوصی در هجوم مردم به شعب جهت گرفتن پولهایشان و بدون وصول ماندن مطالبات بانک ها پیش آمده بود، شورای انقلاب برای حفظ حقوق سپرده گذاران و سرمایه داران و تضمین بازپرداخت سپرده های دیداری و مدت دار مردم در بانکها درآبان ماه سال 1358 همه بانک های کشور را ملی اعلام کرد.

‏به این ترتیب 36 بانک دوران قبل از پیروزی انقلاب، اعم از 8 بانک دولتی، 16 بانک خصوصی 100% ایرانی و 12 بانک خصوصی با مالکیت ایرانی و خارجی، به 9 بانک دولتی تبدیل شدند.

‏در برنامه پنج ساله سوم توسعه (1378-1383) آزاد سازی سیستم بانکی از طریق ایجاد بانک های خصوصی در دستور کار قرار گرفت. در پی این امر قانون راه اندازی بانک های خصوصی در آذر ماه 1379 به تصویب رسید.

‏تا پایان آبان ماه 1386 تعداد ‏ ‏11 بانک دولتی و 6 بانک خصوصی در ایران، پس از انقلاب اسلامی، فعالیت می کنند.

‏یکی از مهمترین نهادهایی که در جامعه امروز وجود دارد بانک است. بانکها امروز به صورتی در زندگی روزمره افراد جامعه قرار گرفته‌اند که تصور زندگی بدون بانک محال به نظر می‌رسد.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 290

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما