محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد شغلی


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد شغلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد شغلی - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

‏به نام خدا

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ‏عملکرد شغلی

‏عملکرد‏ ‏در‏ ‏لغت‏ ‏یعنی‏ ‏حالت‏ ‏یا‏ ‏کیفیت‏ ‏کارکرد‏. ‏بنابراین،‏ ‏عملکرد‏ ‏سازمانی‏ ‏یک‏ ‏سازه‏ ‏ی‏ ‏کلی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏چگونگی‏ ‏انجام‏ ‏عملیات‏ ‏سازمانی‏ ‏اشاره‏ ‏دارد‏. ‏معروف‏ ‏ترین‏ ‏تعریف‏ ‏عملکرد‏ ‏توسط‏ ‏نیلی‏ ‏و‏ ‏همکاران‏ ( ‏2008‏) ‏ارائه‏ ‏شده‏ ‏است‏: ((‏ ‏فرایند‏ ‏تبیین‏ ‏کیفیت‏ ‏اثربخشی‏ ‏و‏ ‏کارایی‏ ‏اقدامات‏ ‏گذشته‏)). ‏طبق‏ ‏این‏ ‏تعریف،‏ ‏عملکرد‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏جزء‏ ‏تقسیم‏ ‏می‏‌‏شود‏: 1) ‏کارایی‏ ‏که‏ ‏توصیف‏ ‏کنندۀ‏ ‏چگونگی‏ ‏استفاده‏ ‏سازمان‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏در‏ ‏تولید‏ ‏خدمات‏ ‏یا‏ ‏محصولات‏ ‏است،‏ ‏یعنی‏ ‏رابطه‏ ‏بین‏ ‏ترکیب‏ ‏واقعی‏ ‏و‏ ‏مطلوب‏ ‏دروندادها‏ ‏برای‏ ‏تولید‏ ‏بروندادهای‏ ‏معین؛‏ ‏و‏ 2)‏اثربخشی‏ ‏که‏ ‏توصیف‏ ‏کننده‏ ‏ی‏ ‏درجه‏ ‏ی‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ ‏سازمانی‏ ‏است (رهنورد ، 1387) .

‏در‏ ‏تعریفی‏ ‏دیگر ، بویاتزیس1 -Boyatzi

‏ (1982)‏،‏ ‏تعریف‏ ‏جالبی‏ ‏درباه‏ ‏عملکرد‏ ‏اثربخش‏ ‏ارائه‏ ‏نمود؛‏ ‏بدین‏ ‏ترتیب‏ ‏که‏ ‏عملکرد‏ ‏اثربخش‏ ‏یک‏ ‏شغل‏ ‏عبارتست‏ ‏از‏ ‏حصول‏ ‏نتایج‏ ‏خاص‏ ‏یا‏ ‏دستیابی‏ ‏به‏ ‏نتایج‏ ‏خاص‏ ‏از‏ ‏پیش‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏برای‏ ‏شغل‏ (‏نظیر‏ ‏درآمد‏)‏،‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏انجام‏ ‏اقداماتی‏ ‏خاص‏ ‏به‏ ‏طوری‏ ‏که‏ ‏مطابق‏ ‏با‏ ‏سیاست‏ ‏ها،‏ ‏رویه‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏شرایط‏ ‏محیط‏ ‏سازمانی‏ ‏باشد.

‏عملکرد‏ ‏سازمانی‏ ‏به‏ ‏چگونگی‏ ‏انجام‏ ‏مأموریت‏‌‏ها،‏ ‏وظایف‏ ‏و‏ ‏فعالیت‏‌‏های‏ ‏سازمانی‏ ‏و‏ ‏نتایج‏ ‏حاصل‏ ‏از‏ ‏انجام‏ ‏آن‏‌‏ها‏ ‏اطلاق‏ ‏می‏‌‏شود‏ (‏حقیقی‏ ‏و‏ ‏همکاران،‏ 1389‏) .

‏عملکرد‏ ‏شغلی1 -job performance

:

‏برای‏ ‏اینکه‏ ‏سازمانی‏ ‏به‏ ‏اهدافش‏ ‏دسترسی‏ ‏پیدا‏ ‏کند ،‏ ‏کارکنان‏ ‏باید‏ ‏کارهایشان‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏قابل‏ ‏قبولی‏ ‏از‏ ‏کارایی‏ ‏انجام‏ ‏دهند‏ ‏این‏ ‏مسأله‏ ‏برای‏ ‏سازمان‏ ‏های‏ ‏دولتی‏ ‏که‏ ‏عملکرد‏ ‏ضعیفشان‏ ‏زمینه‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏شکست‏ ‏در‏ ‏انجام‏ ‏خدمات‏ ‏عمومی‏‌‏و‏ ‏نیز‏ ‏برای‏ ‏شرکت‏ ‏های‏ ‏خصوصی‏ ‏که‏ ‏عملکرد‏ ‏ضعیف‏ ‏آنها‏ ‏زمینه‏ ‏ورشکستگی‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏فراهم‏ ‏می‏ ‏آورد‏ ‏امری‏ ‏حیاتی‏ ‏و‏ ‏ضروری‏ ‏است.

‏از‏ ‏دیدگاه‏ ‏اجتماعی،‏ ‏جالبترین‏ ‏نکته‏ ‏برای‏ ‏سازمانها‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏کارکنانی‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏ ‏که‏ ‏کارهایشان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خوبی‏ ‏انجام‏ ‏دهند‏ ‏عملکرد‏ ‏خوب،‏ ‏بهره‏ ‏وری‏ ‏سازمان‏ ‏را‏ ‏بالا‏ ‏می‏ ‏برد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏نهایت‏ ‏به‏ ‏افزایش‏ ‏اقتصاد‏ ‏ملی‏ ‏منجر‏ ‏می‏‌‏شود . عملکرد‏ ‏یک‏ ‏سازه‏ ‏ترکیبی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏طبق‏ ‏آن‏ ‏کارکنان‏ ‏موفق‏ ‏در‏ ‏مجموعه‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏رفتارها‏ ‏مشخص‏ ‏می‏‌‏شود‏ ‏بنابراین‏ ‏عملکرد‏ ‏شغلی‏ ‏یک‏ ‏ملاک

‏ ‏چندگانه‏ ‏و‏ ‏گسترده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏مجموع‏ ‏رفتارهایی‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏دقت‏ ‏تعریف‏ ‏شده‏ ‏اند‏ ‏برای‏ ‏بیان‏ ‏آن‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏قرار‏ ‏می‏‌‏گیرد‏(‏اسپکتور 2 -Spector

‏،‏ ‏2000‏) .

‏همچنین‏ ‏باور‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏عملکرد‏ ‏شغلی‏ ‏یک‏ ‏سازۀ‏ ‏ترکیبی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏پایۀ‏ ‏آن‏ ‏کارکنان‏ ‏موفق‏ ‏از‏ ‏کارکنان‏ ‏ناموفق‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏مجموعه‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏ملاکهای‏ ‏مشخص‏ ‏،‏ ‏قابل‏ ‏شناسایی‏ ‏هستند‏ ( ‏آستین‏ ‏و‏ ‏ویلائوا3 - Austin & Villaova

‏ ‏،‏ 1992 ‏؛‏ ‏استوارت4 - Stewart

‏ ‏،‏ 1998 ‏؛‏ ‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏شکرکن‏ ‏و‏ ‏همکاران‏ ‏،‏ 1380 ).

‏چارچوب‏ ‏های‏ ‏عملکرد‏ ‏شغلی:

‏مردم‏ ‏زمانی‏ ‏می‏‌‏توانند‏ ‏کارهایشان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خوبی‏ ‏انجام‏ ‏دهند‏ ‏که‏ ‏توانائی‏ ‏و‏ ‏انگیزه‏ ‏لازم‏ ‏را‏ ‏داشته‏ ‏باشند . شرایط‏ ‏سازمانی‏ ‏می‏‌‏تواند‏ ‏این‏ ‏ویژگی‏ ‏شخصی‏ ‏را‏ ‏افزایش‏ ‏دهد‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏با‏ ‏ایجاد‏ ‏موانع‏ ‏و‏ ‏گرفتاری‏ ‏ها،‏ ‏عملکرد‏ ‏شغلی‏ ‏مطلوب‏ ‏را‏ ‏پائین‏ ‏آورد‏.‏ ‏این‏ ‏سه‏ ‏متغیر،‏ ‏توانائی،‏ ‏انگیزش‏ ‏و‏ ‏موانع‏ ‏در‏ ‏شکل‏ ‏زیر ‏ارائه‏ ‏شده‏ ‏اند‏ (‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏اسپکتور،‏2000‏) .

‏موانع

‏توانایی

‏عملکرد شغلی

‏انگیزش

‏شکل‏ ‏فوق نشان‏ ‏می‏‌‏دهد‏ ‏که عملکرد‏ ‏خوب‏ ‏نیازمند‏ ‏توانائی‏ ‏و‏ ‏انگیزش‏ ‏است‏ ‏و موانع‏ ‏و‏ ‏گرفتاری‏ ‏های‏ ‏سازمانی‏ ‏مثل‏ ‏آموزش‏ ‏ناکافی، روابط نا سالم و مدیریت نادرست ؛ با‏ ‏عملکرد‏ ‏خوب‏ ‏تداخل‏ ‏پیدا‏ ‏می‏‌‏کند

‏ارتباط‏ ‏عملکرد‏ ‏شغلی‏ ‏با‏ ‏متغیرهای‏ ‏دیگر:

‏توانائی‏ ‏و‏ ‏عملکرد‏ شغلی:

‏بیشتر‏ ‏تلاش‏ ‏های‏ ‏روانشناسان‏ ‏صنعتی‏ ‏و‏ ‏سازمانی‏ ‏در‏ ‏امر‏ ‏گزینش‏ ‏کارکنان‏ ‏بر‏ ‏تعیین‏ ‏توانائی‏ ‏های‏ ‏لازم‏ ‏برای‏ ‏مشاغل‏ ‏معین‏ ‏و‏ ‏یافتن‏ ‏افرادی‏ ‏که‏ ‏چنین‏ ‏توانائی‏ ‏هایی‏ ‏را‏ ‏دارا‏ ‏هستند‏ ‏متمرکز‏ ‏است‏ ‏برای‏ ‏این‏ ‏منظور‏ ‏در‏ ‏ابتدا‏ ‏روش‏ ‏های‏ ‏تحلیل‏ ‏شغل‏ ‏کارکن‏ ‏محور‏ (‏دانش،‏ ‏مهارتها،‏ ‏توانائی‏ ‏و‏ ‏ویژگی‏ ‏های‏ ‏دیگر‏ ‏شخصی‏) ‏برای‏ ‏یک‏ ‏شغل‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏قرار‏ ‏می‏‌‏گیرد‏ ‏وقتی‏ ‏که‏ ‏روش‏ ‏ها‏ ‏مشخص‏ ‏می‏‌‏شوند‏ ‏گام‏ ‏بعدی‏ ‏از‏ ‏روش‏ ‏های‏ ‏گزینش‏ ‏برای‏ ‏یافتن‏ ‏افرادی‏ ‏که‏ ‏ویژگی‏ ‏های‏ ‏مناسب‏ ‏را‏ ‏دارا‏ ‏هستند‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏شود . بیشتر‏ ‏طرحهای‏ ‏گزینش‏ ‏برای‏ ‏ارزیابی‏ ‏توانائی‏ ‏ها‏ ‏شکل‏ ‏گرفته‏ ‏اند‏ ‏سرانجام‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏ویژگی‏ ‏هایی‏ ‏که‏ ‏کارکنان‏ ‏با‏ ‏خود‏ ‏می‏ ‏آورند‏ ‏دانش‏ ‏و‏ ‏مهارت‏ ‏اضافی‏ ‏و‏ ‏مورد‏ ‏نیاز‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏آموزش‏ ‏انجام‏ ‏می‏‌‏گیرد‏. ‏اگر‏ ‏سازمانی‏ ‏بخواهد‏ ‏نیروی‏ ‏کار‏ ‏برخوردار‏ ‏از‏ ‏توانائی‏ ‏های

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 215

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما