محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد اجرایی مغز


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد اجرایی مغز

برای شما بازدید کننده محترم این مقاله کامل را تهیه کرده ایم.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عملکرد اجرایی مغز

قسمتی از متن :

 

1

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق‏ ‏درباره‏ ‏عملکرد‏ ‏اجرایی‏ ‏مغز

‏عملکرد اجرایی

‏اکثر‏ ‏پژوهشگران‏ ‏پذیرفته‏‌‏اند‏ ‏که‏ ‏کارکردهای‏ ‏اجرایی، خود‏ ‏تنظیم‏ ‏شونده‏‌‏اند‏ ‏و‏ ‏تـوانایی‏ ‏کـودک‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏بـازداری، خود‏ ‏تغییری، برنامه‏‌‏ریزی، سازمان‏ ‏دهی، استفاده‏ ‏از‏‌‏ ‏حافظۀ‏‌‏ ‏کاری، حل‏‌‏ ‏مسأله، هدف‏‌‏گذاری‏ ‏برای‏ ‏انجام‏ ‏تکلیف‏ ‏و‏ ‏فعالیت‏‌‏های‏ ‏درسـی نشان‏ ‏می‏‌‏دهند‏(‏ویلکات Willcutt, E. G

‏و همکاران، ‏2005‏؛ زلازوو Zelazo, P. D.,

‏ ‏همکاران، ‏2003).‏ کارکردهای‏ ‏اجرایی‏‌‏ ‏و‏ ‏توجه، کانون‏ ‏نظریه‏‌‏های‏ ‏اخیرعصب‏-‏روان‏‌‏شناختی‏ ‏کـودکان‏‌‏ ‏در‏‌‏ ‏مـعرض‏ ‏خطر‏ ‏ناتوانی، به‏ ‏ویژه کودکان‏ ‏ناتوان‏ ‏در‏ ‏یادگیری‏ ‏و‏ ‏کودکان‏ ‏مبتلا‏ ‏به‏ ‏اختلال‏ ‏کمبودتوجه‏-‏بیش‏ ‏فعالی‏‌‏ ‏است‏(‏سیدمنSeidman, L. J

‏، ‏2006).‏

‏کارکردهای اجرایی عصبی-شناختی‌‏س‏اختارهای مهمی هستند که با فرآیندهای روان‌شناختی مسؤول کنترل هوشیاری،تفکر و عمل مرتبط می‌باشند.اگرچه کارکردهای اجرایی در درجه اول از چشم‌انداز‌ عصبی-شناختی‌ مطالعه‌ شده‌اند ولی در سال‌های اخیر‌ تحول‌ و آسیب‌شناسی آنها مـورد عـلاقه صاحب‌نظران بسیاری بوده است(زلازوZelazo, P. D

‏و مولرMüller, U

‏،2002‏).

‏کارکردهای اجرایی،کارکردهای عالی شناختی و فراشناختیMetacognitive

‏‌ هستند که مجموعه‌ای از توانایی‌های عالی‌ شامل‌ خودگردانی‌Self-regulation

‏،‌ بازداری‌Inhibition

‏،‏ ‏خودآغازگریself-initiation‌

‏‌‏، ‏برنامه‌ریزی راهبردی،‏ ‏ا‏ن‏عطاف شناختی و کنترل تکانه را بـه انـجام مـی‌رسانند(ویانت

15

Weyandt, W. L

‏‌و ویلیسWillis, G

‏، ‏1994).در واقع،کارکردهایی همچون سازمان‌دهی،‏ ‏تصمیم‌گیری،‏ ‏حافظهء کـاریWorking memory

‏‌،‏ ‏حفظ و تـبدیلMaintanence‌ and‌ shift

‏‌،کنترل‌ حـرکتی،‏ ‏احساس‌ و ادراک زمانTime sensation and perseptipn

‏‌،‏ ‏پیش‌بینی آینده،‏ ‏بازسازی‌Reconstruction

‏،‏ ‏زبان درونی و حل مسأله را می‌توان از‌ جمله مهمترین کارکردهای اجرایی عصب‌شناسی دانست که در زندگی انجام تکالیف یادگیری و کنش‌های هوشی به انـسان کـمک‌ مـی‌کنند(بارکلی‌،1998؛‏ ‏ولش‌و‌ پنینگتون‌،1988‏؛ به نقل از علیزاده، 1385).

‏به‌طورکلی در میان صاحب‌نظران تعریفی یکسان و قابل قبول همگان در مـورد کـارکردهای اجرایی وجود ندارد.در تعریف‌های ارایه شده‌ برخی‌ از جنبه‌های خاص این کارکردها مورد تأکید قرار گرفته است.برای مثال،‏ ‏پنینگتون و اوزونوف‌‌ (1996)کـارکردهای‌ اجـرایی‌ را حـوزه‌ای خاص از توانایی‌ها می‌دانند که شامل سازمان‌دهی در فضا،بازداری انتخابی، آماده‌سازی پاسـخ،‏ ‏هدف‌مداری،‏ ‏برنامه‌ریزی‌ و انعطاف است. بارکلی(1997)نیز کارکردهای اجرایی را اعمال خودفرمانی‌ می‌داند که برای خودگردانی به‌ کار‌ گرفته‌ می‌شوند.‏ ‏او معتقد است کـه بـه‌طور خـلاصه می‌توان کارکردهای اجرایی را اعمالی دانست که فرد برای‌ خود‌ و برای هـدایت خـود انجام می‌دهد تا خود کنترلی، رفتار هدف‌مدار و بیشینه‌سازی‌پیامدهای‌ آینده‌ را به اجرا درآورد. در واقع از این طریق فرد مـی‌تواند ضـمن کـنترل رفتار در‌ طول‌ زمان،‌ که براساس ادراک زمان رخ می‌دهد،‏ ‏پاسخ نهایی را به گونه‌ای اصلاح و هـدایت‌ کـند کـه تقویت کنندهء بزرگ‌تری به‌دست آورد

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 230

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما