محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اختلال بیش فعالی و نقص توجه


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اختلال بیش فعالی و نقص توجه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اختلال بیش فعالی و نقص توجه - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

1

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ‏اختلال بیش فعالی و نقص توجه

‏اختلال بیش فعالی و نقص توجه

‏اختلال کاستی توجه و بیش فعالی نوعی اختلال مزمن و شدید در رشد روانی است که ریشه در رفتارهای بی توجهی، بی قرارانه و براساس انگیزش آنی دارد. شروع آن در اوایل کودکی، یعنی پیش از 7 سالگی است و تقریباً همیشه قبل از 5 سالگی و اغلب پیش از دو سالگی مشخص می شود. معمولاً تا دوران نوجوانی و بلوغ ادامه یافته و شخص را در معرض پاره ای از نابهنجاری های رشدی-شخصیتی قرار می دهد. پیامدهای مضر آن شامل نقص قانون و سایر رفتارهای آزاراشی اجتماعی و عدم موفقیت در مدرسه می شود. مطالعات طولی نشان می دهد که رفتارهای بی قرارانه و بی توجهی، خطری قابل گسترش است. این رفتار فقط نشانه ای از یک مجموعه مشکلات بنیادی نیست. به همین دلیل، درمان رفتارهای به شدت بیش فعالانه هدف اصلی در خدمات سلامت روانی کودک است(بشیری، 1386).

‏اختلال ‏کاستی توجه و بیش فعالی ‏(انجمن روان‌پزشکی آمریکا‏، 1995‏)شامل سه طبقه مهم: بی‌توجهی،بیش‌فعالی و تکانشگری است.بی‌توجهی با توجه انتخابی محدود(توجه بـه مـحرک نامربوط یا پرت‌کننده‌ حواس‌ و چشم‌پوشی از محرک مربوط) و فقدان توجه مداوم(توانایی حفظ توجه در طول زمان)مشخص شده است(داگلاس‏، ‏‌‏1972‏). کودکان دارای این اختلال به آسانی حواس‌پرت گردیده و از تکالیفی که نیازمند‌ توجه‌ نمودن برای زمـانی طـولانی است،اجتناب می‌کنند.‏ ‏بیش‌فعالی با فعالیت بالای حرکتی نشان داده می‌شود.‏ ‏به نظر می‌رسد کودکان مبتلا به ADHD‏ در متوقف ساخ‏ت‏ن فعالیت‌های خود در موقعیت‌های موردنیاز ناتوانند.‏ ‏آنها به‌ حد‌ افراط‌ تکان خورده، نمی‌توانند آرام بازی‌ کـنند‌ و دسـت‌ها یا پاهای‌شان اغلب بی‌قرار و ناآرام است.

29

‏ ‏تکانشگری با فقدان کنترل در موقعیت‌هایی که مستلزم توجه کنترل‌شده یا یک تکلیف سازمان‌یافته‌ است،مشخص‌ می‌شود.‌ کودکان مبتلا به ADHD‏تمایل دارند به اولین‌ فـکری‌ کـه وارد ذهـن‌شان می‌شود پاسخ دهند، آنها پیـامدهای رفـتارشان را بـه حد کافی در نظر نمی‌گیرند و برای به‌ تعویق‌ انداختن‌ ارضای نیازهای خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند.‏ ‏این سه ویژگی مهم‌ ADHD‏لازم نیست بـه‌طور هـمزمان یـا به میزان یکسانی نشان داده شود‏(توکلی زاده، 1387). در جدول 2-1 ملاک های تشخیصی اختلال ‏کاستی توجه و بیش فعالی ‏براساس معیار های DSM-5‏ آورده شده است:

‏جدول 2-1. ملاک های تشخیصی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393)

‏ملاک های تشخیصی

‏الگوی مداوم بی توجهی و یا /بیش فعالی ‏–‏ تکانشگری که در عملکرد یا رشد اختلال ایجاد می کند، به صورتی که با (1) و / یا (2) مشخص می شود:

‏بی توجهی: شش نشانه زیر (یا تعداد بیشتر) دست کم به مدت 6 ماه تا حدی ادامه می یابند که با سطح رشد ناهماهنگ هستند و بر فعالیت های اجتماعی/شغلی تاثیر منفی می گذارد:

‏توجه: نشانه ها صرفاً جلوه رفتار نافرمانی، لجبازی، خصومت، یا ناتوانی در درک کردن تکالیف یا دستورالعمل ها نیستند. برای نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان (17 ساله و بالاتر) حداقل پنج نشانه ضروری است.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 326

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما