محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ‏درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

‏درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

‏درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT‏) توسط هیز در اواخر دهه 1980 از رویکرد های رفتارگرایی به درمان پدید آمد(لارمر‏ Larmar, S

‏، ویترو ویسکی‏ Wiatrowski, S

‏ و لویس درایورLewis-Driver, S.

‏، 2014). ‏درمان رفتاری در سه گروه یا سه نسل مفهوم سازی شده بود که شامل: رفتار درمانی؛ رفتار درمانی شناختی (CBT) ‏ و "‏ نسل سوم " ‏و یا "‏موج سوم" ‏رفتار درمانی (هریس، 2006، هیز، 2005). در دمان های موج سوم تلاش می شود بجای تغییر شناخت ها، ارتباط روان شناختی فرد با افکار و احساساتش افزایش یابد ‏(رودیتی‏ Roditi, D

‏ و روبین سونRobinson, M. E

‏، 2011).

ACT‏ ریشه در رفتار گرایی دارد اما بوسیله فرایندهای شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد (هیز، لوین‏ Levin, M.E

‏، پلمب-ویلاردیج‏ Plumb-Vilardaga, J

‏، ویلاتی‏ Villatte, J.‏ L

‏ و پیستورول‏ Pistorello, J

‏،2013). ‏این درمان با ادغام مداخلات پذیرش و ذهن آگاهی در راهبردهای تعهد و تغییر، به درمانجویان برای دستیابی به زندگی پرنشاط، هدفمند، و بامعنا کمک می کند. برخلاف رویکردهای کلاسیک رفتار درمانی شناختی، هدف ACT‏ تغییر شکل یا فراوانی افکار و احساسات آزار دهنده نیست؛ بلکه هدف اصلی آن تقویت انعطاف پذیری روان شناختی است. مراد از انعطاف پذیری روان شناختی توانایی تماس با لحظه لحظه های زندگی و تغییر یا تثبیت رفتار است، رفتاری که به مقتضات موقعیت، همسو با ارزش های فرد می باشد. به بیانی دیگر، به افراد یاری می رساند تا حتی با وجود افکار، هیجانات، و احساسات ناخوشایند، زندگی پاداش بخش تری داشته باشند

‏ (فلکسمن، بلک و باند، 1970؛ ترجمه میرزایی و نونهال ، 1393)‏.

ACT‏ چندین ویژگی مجزا و مشخص دارد. از برجسته ترین این ویژگی ها ارتباط کامل با یک نظریه و پژوهش درباره ماهیت زبان و شناخت انسان (معرف ‏«‏نظریه چارچوب ارتباطی‏ Relational frame theory

‏»‏ یا RFT‏) است. این پیوند با قواعد رفتاری بنیادی، به ایجاد مدلی منحصر به فرد و تجربی از عملکرد انسان منجر شده است. مدل مزبور متشکل از شش فرایند درمانی است؛ فرایندهایی که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند: ‏گسلش شناختی‏، ‏،‏پذیرش ‏، ‏تماس با لحظه اکنون ‏، ‏خویشتن مشاهده‌گر ‏، ‏ارزش‌ها‏، ‏اقدام متعهدانه‏ (فلکسمن و همکاران، 1970؛ ترجمه میرزایی و نونهال ، 1393)‏.

‏در این درمان ابتدا سعی می شود پذیرش روانی‏ Psychological Acceptance

‏ فرد در مورد تجارب ذهنی (افکار، احساسات و ...) افزایش یابد و متقابلا اعمال کنترلی ناموثر کاهش یابد. به بیمار آموخته می شود که هر گونه عملی جهت اجتناب یا کنترل این تجارب ذهنی ناخواسته بی اثر است یا اثر معکوس دارد و موجب تشدید آنها می شود و باید این تجارب را بدون هیچ گونه واکنش درونی یا بیرونی جهت حذف آنها، به طور کامل پذیرفت. در قدم دوم بر آگاهی روانی‏ Psychological Awareness

‏ فرد در لحظه حال افزوده می شود؛ یعنی فرد از تمام حالات روانی، افکار و رفتار خود در لحظه حال آگاهی می یابد. در مرحله سوم به فرد آموخته می شود که خود را از این تجارب ذهنی جدا سازد (جداسازی شناختی) به نحوی که بتواند مستقل از این تجارب عمل کند. چهارم، تلاش برای کاهش تمرکز مفرط بر خود تجسمی

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 339

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما