محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان شناختی رفتاری‌(C B T)


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان شناختی رفتاری‌(C B T)

برای شما بازدید کننده محترم این مقاله کامل را تهیه کرده ایم.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع درمان شناختی رفتاری‌(C B T)

قسمتی از متن :

 

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ‏درمان شناختی-رفتاری‌‏(C.B.T‏)

‏درمان شناختی-رفتاری‌‏(C.B.T‏)

‏شناخت درمانی بر اساس پژوهش‌های اولیه آیرون تـی.‏ ‏بک بـر روی آسیب‌شناسی روانی با درمـان افـسردگی پدید‌ آمد.‏ ‏بک‌ ابتدا در زمینه روانکاوی آموزش و بعد سعی داشت نظریه فروید را درباره افسردگی ثاب‏ت‏ کند فروید فرض کرد که افسردگی‏ ‏«خشم بازگشت خورده به طرف خویش»‏ ‏است.‏ ‏بک با آزمایش افکار‌ و رؤیاهای بـیماران افـسرده، نه موضوع خشم بلکه موضوع شکست ر‏ا‏ به میان آورد.‏ ‏در مکتب شناختی مطالعات آزمایشگاهی و مشاهدات بالینی، سوگیری منفی پایدار را در پردازش شناختی در بیماران‌ افسرده‌ را‌ مطرح نمودند‏ (امانی، 1385).

‏پژوهش‌های اولیه بک، همزمان با‌ نظریه‌پردازی‌ آلبرت‌ آلیس در دهه 1970 بـود.‏ ‏آلیس نـیز بر روی باورها‌ و افکار بیماران مطالعه و تحقیق می‌کرد‏(امانی، 1385).‏ ‏اساس نـظریهء الیس را مدل‌ A-B-C ‏ تشکیل می‌دهد که در شناخت و تغییر شـخصیت بـه‌ کار‌ می‌رود‏.‏ اصولا در این مدل،‏ ‏گفته می‌شود کـه‌ رویدادهای فـعال کـننده‏ (A)‏ ‏پیامدهای‌ رفتاری‌ و‏ ‏هیجانی‌ دارند‌ اما این پیامدها نه معلول رویدادهای فعال کـننده بلکه‌ تا حدود زیادی معلول نظام‌ اعتقادی‌(‌B)‏ ‏هستند که باعث به وجود آمدن‌ پیامدهای رفتاری هیجانی(C)‏ ‏می شود‏. ‏نقش اصلی مـشاور ایـن‌ اسـت‌ که‌ با مباحثه(D)‏ ‏در مورد عقاید و باورهای‌ غیر منطقی به طرق مختلف آن‌ها را زیـر سؤال‌ بـبرد‏ (شارف، ترجمه فیروز بخت، 1381).

‏الیس و بک‏ هر دو معتقدند که آدمی می‌تواند آگاهانه منطق و دلیل‌ را‌ بپذیرد‌ و اذعـان می‌دارند که هدف ملاحظات درمان تغییر فرضیات اساسی‌ بیمار است کـه بـه نـظام باورهای افراد در پردازش محرک‌های پیرامونی توجه اساسی دارند.

‏ ‏همچنین این دو دانشمند روش‌ بحث‌ و گفتگو را با بیماران برگزیده و از گوش دادن مـنفعل، ‌پرهـیز‌ و به فعال بودن درمانگر در جلسه درمان اعتقاد داشتند.‏ ‏علیرغم تفاوت‌های مفهومی و سبک شناختی بـین درمـان‌ عـقلانی-عاطفی‌ آلیس‌ و شناخت‌درمانی بک در نهایت این دو دیدگاه درمانی، اساس بسیاری از‌ درمانهای‌ شناختی-رفتاری‌ را تشکیل می‌دهند‏ (امانی، 1385).

‏از عوامل دیگر در پیـدایش درمان شناختی-رفتاری، فرمول‌بندی جورج کلی Kully, J

‏ (‏1955‏)‌ از‌ سازه‌های‌ شخصی P‌ersonal Constaracst

‏ است.‏ ‏اعتقاد اساسی کلی بر این اسـاس استوار است که هـر انـسان یک‌ دانشمند‌ است که در هر حال و همیشه در تلاش فهمیدن، درک کردن، فکر‌ کردن‌ تفسیر‌ کردن، کنترل کردن و پیش بینی نمودن دنیای خود به منظور سازگاری مؤثر با‌ آن‌ می‌باشد.‏ ‏و بالاخره ریچارد لازاروس Lazarus, R

‏ (1884)‏ ‏بـرای نقش شناخت در تغییر عاطفی و رفتاری‌ اولویت‌ خاصی‌ را قائل شد.‏ ‏برخی دیگر از رفتارگرایان معاصر با مطالعات و تحقیقات تازه‌تر، رشد و پیشرفت‌ شناخت‌درمانی‌ را تحت تأثیر قرار داده اند.‏ ‏نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت ب‏ن‏دورا و مفاهیم‌ انتظار‌ و تقویت، کـارایی خـود، تعامل بین شخصی و محیط، سرمشق‌گیری و یادگیری مشاهده‌ای به انتقال‌ رفتاردرمانی‌ به‌ قلمرو شناختی کمک کردند‏ (امانی، 1385).

‏امروزه شرطی‌سازی نوین بر این اصیل استوار است که‌ تداعی‌ بین محرک-پاسخ‌ (S-R) ‏درون ساختارهای ذهنی یا حافظه صـورت مـی‌گیرد و از این طریق بر‌ نقش‌ شناخت‌ها در یادگیری اشاره می‌کند (‏امانی، 1382).

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 337

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما