محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی

برای شما بازدید کننده محترم این مقاله کامل را تهیه کرده ایم.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی

قسمتی از متن :

 

‏مبانی‏ ‏نظری‏ ‏و‏ ‏پیشینه‏ ‏تحقیق‏ ‏اهداف پیشرفت‏ تحصیلی

‏انگیزش:

‏ پژوهشگران همواره از خود میپرسند، که چرا برخی از دانشآموزان در مطالعاتشان سختکوشتر از دیگران به نظر میرسند؟چرا برخی از دانشآموزان مطالعات لازم را انجام میدهند، در حالی که برخی دیگر حتی کتاب درسی را هم باز نمیکنند؟ چرا برخی از دانشآموزان راهبردهای سطحی مانند به یاد سپاری طوطی‏‏وار را به کار میگیرند؟ جواب این سوالات به پژوهش و مطالعه دوباره انگیزه فراگیران نیاز دارد. مثلا دانشآموزانی که میخواهند ارزش مادهی درسی را بفهمند به احتمال زیاد خواندنیهای محوله را خواهند خواند، راهبردهای مطالعه پیجیده را به کار خواهند گرفت و هنگام گمگشتکی کمک خواسته و در نتیجه به پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهند رسید. دانش روانشناسی در حیطهی انگیزش و یادگیری بر یافتههای پژوهشی نقش مهمی را در فهم رفتار فراگیران و افزایش تواناییهای انگیزشی با آنان از گذشته تا به امروز داشته است (بدری گرگری و حسینی اصل، 1389).

‏انگیزش فرایندی است که باعث میشود که فعالیت هدفمند راهاندازی و نچهداری شود(پنتریچ و شانک، 2002) و از رفتارهایی چون آغازگری تکلیف، پایداری، صرف تلاش و کوشش استنباط میشود. به بیان ساده انگیزش چیزی است که افراد را به پیش رفتن وا میدارد، در حال پیش رفتن نگه میدارد و مقاصد را تعیین میکند و نه تنها برای ترغیب دانشآمزان با فعالیتهای تحصیلی درگیر میکند، بلکه برای میزان یادگیری دانشآموزان از اطلاعات دریافتی نیز مهم است ( اسلاوین، 2006، ترجمه سید محمدی،1389).

‏چشم اندازهای روانشناختی مختلف انگیزش را از دیدگاهها و به شیوههای متفاوتی بررسی و تبیین مینمایند. رفتارگرایان بر پاداشها و تنبیههای بیرونی به عنوان یک سازهی کلیدی در تعیین انگیزش فراگیران تاکید میکنند، اما انسان‏‏گرایان به جای تاکید بر تقویت وتنبیه بیرونی، بر رشد و تواناییهای فردی، احساس شایستگی، خودشکوفایی وآزادی انتخاب تاکید میکنند و شناخت پرایان منشاء انگیزش را افکار و اندیشهها، انتظارات و اهداف میدانند(بیبانگرد،1386).

‏2-3-2 تاریخچه‏ ‏جهت‏‏گیری‏ ‏هدف‏:‏

‏مفهوم‏ ‏جهت‏‏گیری‏ ‏هدف‏ ‏در‏ ‏دهه‏‏ی‏ 1980 ‏در‏ ‏نتیجه‏‏ی‏ ‏تحقیقات‏ ‏کارول‏ ‏دوک‏ ‏و‏ ‏همکارانش‏ ‏با‏ ‏کودکان‏ ‏دبستانی‏ ‏مطرح‏ ‏شد‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏تحقیقات‏ ‏کودکان‏ ‏روی‏ ‏مجموعه‏‏ای‏ ‏از‏ ‏تمالیف‏ ‏حل‏ ‏مساله‏ ‏کار‏ ‏می‏‏کردند‏. ‏در‏ ‏مرحله‏‏ی‏ ‏اول،‏ ‏این‏ ‏مسایل‏ ‏ساده‏ ‏بودند‏ ‏و‏ ‏کودکان‏ ‏می‏‏توانستند‏ ‏آن‏‏ها‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏موفقیت‏ ‏حل‏ ‏نمایند‏. ‏در‏ ‏مرحله‏‏ی‏ ‏دوم،‏ ‏مجموعه‏ ‏مسایل‏ ‏دشوارتری‏ ‏به‏ ‏آنان‏ ‏داده‏ ‏شد‏. ‏به‏ ‏محض‏ ‏ارایه‏‏ی‏ ‏این‏ ‏مجموعه‏ ‏از‏ ‏مسایل‏ ‏به‏ ‏دانش‏‏آموزان‏ ‏محققان‏ ‏دو‏ ‏الگوی‏ ‏درماندگی‏ ‏توام‏ ‏با‏ ‏رفتار‏ ‏ناسازگارانه‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏نمایش‏ ‏گذاشتند‏. ‏آن‏‏ها‏ ‏خیلی‏ ‏زود‏ ‏جا‏ ‏زدند‏ ‏و‏ ‏اعتماد‏ ‏به‏ ‏نفس‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏دادند‏ ‏و‏ ‏احساس‏ ‏اضطراب‏ ‏بر‏ ‏آنان‏ ‏چیره‏ ‏شد‏ ‏به‏ ‏گونه‏‏ای‏ ‏که‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏راهکارهای‏ ‏تصادفی‏ ‏و‏ ‏غیر‏ ‏خلاقانه‏ ‏زدند‏. ‏در‏ ‏نتیجه‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏افراد‏ ‏شکست‏ ‏خورده‏ ‏علاقه‏¬‏ای‏ ‏به‏ ‏ادامه‏ ‏فعالیت‏ ‏از‏ ‏خود‏ ‏نشان‏ ‏ندادند‏. ‏از‏ ‏سویی،‏ ‏گروه‏ ‏دیگر‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏کودکان،‏ ‏الگوی‏ ‏سازگارانه‏ ‏و‏ ‏منطقی‏ ‏از‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏نمایش‏ ‏گذاشتند‏. ‏آن‏‏ها‏ ‏از‏ ‏چالش‏‏ها‏ ‏لذت‏ ‏می‏‏بردند‏ ‏و‏ ‏اطمینان‏ ‏داشتند‏ ‏که‏ ‏می‏¬‏توتنند‏ ‏این‏ ‏مسایل‏ ‏راحل‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏راهکارهای‏ ‏سازنده‏ ‏و‏ ‏ابتکاری‏ ‏برای‏ ‏حل‏ ‏مسایل‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‏کردند‏. ‏دوک‏ ‏با‏ ‏انجام‏ ‏تحقیقات‏ ‏بیشتر‏ ‏متوجه‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏کودکان‏ ‏در‏ ‏مواجه‏ ‏با‏ ‏موفعیت‏‏ها‏ ‏و‏ ‏فرصت‏‏های‏ ‏یادگیری‏ ‏اهداف‏ ‏متفاوتی‏ ‏در‏ ‏پیش‏ ‏می‏‏گیرند‏. ‏عده‏‏ای‏ ‏در‏ ‏پی‏ ‏به‏ ‏نمایش‏ ‏گذاشتن‏ ‏توانایی‏‏هایشان‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏کسب‏ ‏داوری‏‏های‏ ‏مطلوب‏ ‏و‏ ‏اجتناب‏ ‏از‏ ‏مورد‏ ‏سرزنش‏ ‏قرار‏ ‏گرفتن‏ ‏از‏ ‏سوی‏ ‏دیگران‏ ‏هستند‏. ‏این‏ ‏افراد‏ ‏اهداف‏ ‏عملکردی‏ ‏را‏ ‏انتخاب‏ ‏می‏‏کنند‏ ‏و‏ ‏هدفشان‏ ‏کسب‏ ‏عملکرد‏ ‏مطلوب‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏ترس‏ ‏و‏ ‏نگرانی‏ ‏از‏ ‏شکست‏ ‏در‏ ‏تکلیف،‏ ‏آن‏‏ها‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سمت‏ ‏الگوهای‏ ‏پاسخدهی‏ ‏نادرست‏ ‏و‏ ‏نامتناسب‏ ‏سوق‏ ‏دهد‏. ‏برخی‏ ‏دیگر‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏کودکان‏ ‏که‏ ‏الگوی‏ ‏پاسخ‏‏دهی‏ ‏مناسب‏ ‏داشتند‏ ‏روی‏ ‏هدف‏ ‏یادگیری‏ ‏مطلب،‏ ‏جهت‏ ‏افزایش‏ ‏دامنه‏‏ی‏ ‏توانایی‏ ‏و‏ ‏معلومات‏ ‏خود‏ ‏تمرکز‏ ‏داشتند‏. ‏آن‏‏ها‏ ‏اشتباهات‏ ‏و‏ ‏موانع‏ ‏پیش‏ ‏روی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏امر‏ ‏عادی‏ ‏فرایند‏ ‏یادگیری‏ ‏قلمداد‏ ‏می‏‏کردند‏. ‏به‏ ‏طور‏ ‏خلاصه،‏ ‏دوک‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتیجه‏ ‏رسید‏ ‏که‏ ‏کودکان‏ ‏در‏ ‏برخورد‏ ‏با‏ ‏فعالیت‏‏ها‏ ‏دو‏ ‏هدف‏ ‏عمده‏ ‏را‏ ‏دنبال

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 255

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما