محل لوگو

دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن


دانلود مقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

خریدار گرامی شما میتوانید فایل (مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن) را ویرایش کنید.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن - word (..doc) - دانلود,مقاله,مبانی,نظری,و,پیشینه,تحقیق,ارتباط,استرس,با,سن,دانلود

قسمتی از متن :

 

2

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

‏استرس و سن

‏مقدمه

‏استرس جایگاه مهمی در مباحث روان‌شناسی‌ دارد و روان‌شناسان چگونگی واکنش به عوامل‌ استرس‌زا را از دیدگاه‌های مـختلف مـورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.‏ ‏هانس سلیه Selye, H

‏‌‏(1976) ‏استرس را یـک واکـنش به محرک‌های محیطی تعریف می‌کند.‏ ‏به اعتقاد‌ لازاروس Lazaurus, R. S

‏‌ (‏1989) ‏استرس‌ حالت تنش روانی است که به وسیله رویدادها و فشارهای جسمانی،‏ ‏روانی و اجتماعی به‌ وجود می‌آید.‏ ‏به بیان دیگر،‏ ‏هر محرکی کـه تـمامیّت زیستی،‏ ‏روانی و اجتماعی انسان را تـهدید کند،‏ ‏عامل اسـترس‌زا نامیده می‌شود و موجب‌ استرس می‌شود.‏ ‏می‌توان گفت کسانی که بیشتر در معرض عوامل استرس‌زا قرار دارند،‏ ‏برای ابتلاء به انواع ناراحتی‌های جسمانی و روانی‌ مستعدترند.‏ ‏تفسیر و ارزیابی ادارکی فرد از عامل استرس‌زا(استرسور)در شدت و میزان‌ اثرگذاری عامل‌ استرس‌زا‌ در انـسان نـقش به‌سزایی دارد‏ (شفیع آبادی، 1384).

‏استرس به صورت پاسخ‌های متنوع بدنی(سردرد،‏ ‏سرگیجه،‏ ‏دردهای شکمی،‏ ‏بی‌خوابی،‏ ‏خستگی)،‏ ‏روان‌شناختی‏ ‏(نارضایتی از موقعیت موجود،‏ ‏اضطراب،‏ ‏تنش،‏ ‏بی‌قراری،‏ ‏افسردگی)،‏ ‏و رفتاری‏ ‏(استفاده از دارو،‏ ‏سیگار،‏ ‏داروهای اشتها‏ ‏آور)‏ ‏ ‏متجلی می‌شود.‏ ‏ازاین‌رو،‏ ‏در استرس‌ علایمی نظیر بیم و نگرانی،‏ ‏نزدیک بودن خطر،‏ ‏ناتوانی در تمرکز حواس،‏ ‏احساس تنش،‏ ‏احساس‌ ناتوانی‌ در‌ برخورد‌ با موقعیت‌ها و سعی در‌ اجتناب‌ از‌ آنها،‏ ‏ناتوانی در گفتار و ناهماهنگی حـرکتی، تنش عـضلانی،‏ ‏افزایش ضربان قـلب و فشار خون،‏ ‏خشک شدن دهان،

3

‏ ‏و تکرّر ادرار به خوبی‌ مشهودند.‏ ‏لازم به یادآوری است‌ که‌ اضطراب‌ و استرس رابطه نزدیکی دارند و اضـطراب بر‌ اثر استرس‌ حاصل می‌شود.‏ ‏هرچه کنترل فرد بر روی موقعیت‌ها و محرک‌های استرس‌زا بـیشتر باشد،‏ ‏کمتر مـضطرب مـی‌شود.‏ ‏به عبارت دیگر،‏ ‏فرد زمانی دچار اضطراب می‌شود‌ که‌ راهی‌ برای‌ کنار آمدن با عوامل استرس‌زا پیدا نکند.‏ (شفیع آبادی، 1384).

‏فرد در برابر عوامل‌ اسـترس‌زا‏ ‏(استرسورها)‏ ‏می‌تواند ‌ ‌دو نـوع واکنش داشته باشد:‏ ‏اول پاسخ‌ به صورت ناکامی که با علائمی نظیر سردرد،‏ ‏اختلالات معده‌ای،‏ ‏آشفتگی خـواب،‏ ‏فشار خـون بـالا، کهیر‌ پوست‌ و در نهایت با افسردگی همراه است.‏ ‏دومین نوع پاسخ به صورت اضطراب‌ است‌ که با احساس بـی‌کفایتی،‏ ‏نبود اطمینان،‏ ‏ابهام در تفکر،‏ ‏و گاهی هراس همراه است.‏ ‏اضطراب شدید با نشانه‌هایی مانند تیک،‏ ‏کهیر پوست،‏ ‏تغییر صدا،‏ ‏و‌ کـاهش‌ وزن‌ مشخص می‌شود(مارکیدس Markides, K. S

‏ و کوپرCooper, C. L

‏‌‏، 1989).

‏انسان در‌ همه‌جا‌ و در همه‌سنین در زمینه‌های گوناگون به نوعی دچار استرس و عوارض ناشی از آن است.‏ همچنین مطالعات نشان داده است که نوع رویدادهایی که موجب استرس می گردد در سنین مختلف متفاوت خواهد بود. در پژوهش حا‏ض‏ر سعی بر این است که در مورد ویژگی دوره های مختلف زندگی و استرس های خاص آن دوره و روش های برطرف کردن آن بحث گردد.

‏دوران کودکی‏(تولد تا 12 سالگی)

‏آنچه افراد جامعه، در زندگی روزمره، کودکی می نامند برحسب جامعه و فرهنگی که به آن تعلق دارند متفاوت است. کودکی در ساده ترین بیان و به عنوان یک گستره سنی یکپارچه و متمایز از دوره های دیگر زندگی، به دوره ای که از تولد تا نوجوانی ادامه دارد اطلاق می گردد. دوره کودکی به سه دوره کوچکتر تقیسم می گردد:

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 205

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما