محل لوگو

دانلود مقاله يادمان طالقان


دانلود مقاله يادمان طالقان

يادمان طالقان - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

2

‏مقدمه:

‏يادمان طالقان

‏طالقان (زادگاه مردان خدا)

‏منطقه سردسير و كوهستاني طالقان واقع در شمال غربي تهران بزرگ با قدمت تاريخي بيش از هزار سال، علاوه بر داشتن تشكيلات اداري و حكومتي، داراي قوانين و مقررات اجتماعي خاص منطقه اي بوده كه بر اساس آن امور اجتماعي در هر روستا توسط اشخاص مورد تائيد و انتخاب مردم اداره و اجراء مي شد. اغلب روستاهاي بزرگ علاوه بر داشتن مسئولاني از قبيل: كدخدا يا دهبان، پاكار، دشتبان، ميرآب و چوپان كه امور اجتماعي و اداري و كشاورزي و دامداري را اجراء مي نمودند، يك شخصيت علمي و مذهبي براي اجرا و انجام امور تبليغات ديني و احكام شرعي معاملات و عقود اسلامي، و برنامه هاي مذهبي در ماه هاي رمضان المبارك، محرم الحرام، ايام سوگواري، اعياد و ميلاد چهارده معصوم عليهم اسلام و نيز مراسم نماز ميت و مجالس ختم از دنيا رفتگان وجود داشت و بعضي از اين روحانيون بزرگ داراي شاگردان علوم ديني نيز بودند.

‏منطقه طالقان عليرغم كوهستاني و سردسير بودن و كمبود اراضي كشاورزي آبي مردماني سخت كوش داشته و با كشاورزي و دامداري مايحتاج زندگي خود را تامين مينمودند.

‏زنان زحمتكش هر روستا علاوه بر انجام امور خانه داري در كنار همسران خود در فصل بهار و تابستان در كار كشاورزي ياور مردان خود بودند و در ساير فصول و اوقات فراغت به بافتن قالي و قاليچه و گليم و جاجيم و چادر شب و پارچه كرباسي و دستكش و جوراب و شال گردن پشمي ضمن تامين نياز خانواده با فروش مازاد آن قسمتي از نيازهاي ديگر خود و خانواده خود را فراهم مي نمودند، در حقيقت هر زني بازوي كارآمد همسرش بود.

2

‏علاوه بر كشاورزي، دامداري و پرورش گاو و گوسفند در روستاها از اهميت زيادي برخوردار بود، اين كار به دو صورت انجام مي گرفت يكي نگهداري گاو و گوسفند به صورت محدود در روستا در تمام فصول سال و ديگري به صورت كلي و سپردن آنها به شبان يا چوپان در طول نه ماه.

‏نگهداري گوسفندان نيز به دو روش انجام مي شد، يكي چوپان محلي كه در مقابل دريافت مزد در ازاء تعداد گوسفندان هر روستائي و چراي آنها در طول روز در مراتع و تپه هاي اطراف روستا و تحويل گوسفندان به صاحبان آنها در غروب هر روز و روش ديگر سپردن گوسفندان به چوپانان حرفه اي و بزرگ براي سه فصل شبانه روزي بهار و تابستان و پائيز در قبال پنير نسبت به تعداد دام هاي شيري و چراي آنها در دامنه كوه هاي سرسبز دور دست آبادي.

‏علاوه بر امور كشاورزي و دامداري عده اي از اهالي هر روستا به كارهاليي از قبيل داد و ستد و خريد و فروش مواد غذائي و ملزومات زندگي و گاو و گوسفند و اسب و قاطر و چهارپا و عده اي ديگر نيز به حرفه هاي فني مانند بنايي ، نجاري، خياطي، آهنگري، مسگري و رنگرزي اشتغال داشتند.

‏رويهم رفته در گذشته نه چندان دور بيش از نود درصد نيازمنديهاي زندگي در هر روستا توسط خود آنها تامين مي شد. از جمله فعاليت هاي در خور توجه و ارزنده مردم طالقان كسب علم و دانش متداول و علوم ديني و نيز آموزش آن به فرزندان پسر و دختر خود در سه ماه زمستان و اوائل بهار در مكتب خانه ها بود.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 189

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما