محل لوگو

دانلود مقاله خوشنويسي


دانلود مقاله خوشنويسي

خوشنويسي - word (..doc) - عمران -

قسمتی از متن :

 

1

‏قاعده اصول 12 گانه خوشنويسي

‏اصول به معني ريشه ها و پايه هاست و در اصلاح عبارت است از حسن تشكيل مفردات حروف و استحكام و اعتدال آنها تا ياء از حيث قوت- ضعيف ‏–‏ سطح ‏–‏ دور- صعود مجازي و حقيقي و مجازي ‏–‏ اصول ‏–‏ كرسي ‏–‏ تركيب ‏–‏ و شان بطوريكه در حلقه ها و گره ها و ارسال حق هر يك به كمال ادا گردد.

‏1-تركيب بايد حروف و كلمات را طوري قرارداد كه چشم از ديدن آن احساس رضايت كند و قلب آرامش بخشد در خط نبايد خلوت و و جلوت ديده شود بلكه بايد مناسب باشد. بين حروف و كلمات بايد فاصله ها به اندازه يكسان ديده شود ابعاد منطقي ‏–‏ معنوي كه ايمان و اعتقاد قلبي هنرمند را به دنبال دارد ايجاد شود تركيب يا composition‏ جايگاه مهمي در خوشنويسي دارد يك تابلوي هنري هميشه در نگاه اول ارزيابي مي شود و اگر اجرا خيلي فني باشد اما كل ناهماهنگ انجام گرفته باشد.

‏اثر هنري بي اعتبار مي شود و عكس آن هم صدق دارد. در واقع مي توانيم تركيب رااز آميزش معتدل و موفق حروف ‏–‏ كلمه ‏–‏ جمله ‏–‏ سر و در سطر به هم بيشتر و خوبيي اوضاع كمي انها ‏–‏ به طوريكه خوش آيند طبع سليم و ذوق مستقيم مي گردد و در تركيب حسن مهم است.

‏تركيب در حروف و كلمه را تركيب جزئي و تركيب در جمله و مصراع و در سطر را تركيب كلي مي نامند.

‏در تركيب مدات به اندازه هاي مطلوب به جا و مورد خود به كار و در نظم و اعتدال داشته باشد.

3

‏در تركيب رعايت- و همچنين سنجش قلم با زمينه خط بسيار اهيمت دارد و حسن مجاورت را كه رعايت فواصل و در جاي خود و به گونه جالبي با هم پهلو گيرند. مانند:

‏فرض است كه جاي مدها را بداند تا در غير موضع خود نيفتد و بگونه اي بنويسيد كه با حروف ديگر مشبه نگردد.

‏رعايت مدها در تركيب از جمله جاي قرار گرفتن مد تام و ياد مد كامل در نستعليق كه اكثراُ‏‌‏ نقطه اي كه حالت جزر و مد دادن به ان و بيرون آوردن آن از حالت خشكي.

‏جاي مد تمام در اول سطر و مصراع و در آخر قرار نمي گيرد.

‏2-كرسي لغه به معني تكيه گاه و نشستگاه و تخت مي باشد.

‏كرسي همان خط زمينه اي است كه حروف و كلمات منظم روي ان قرار مي گيرد خط زمينه را با مداد كم رنگ ترسيم مي شوند و هرگز نبايد بدون خط كرسي (زمينه) خط نوشت كرسي شامل رو جز است رعايت كرسي بالا ‏–‏ وسط- پايين و دومي قرينه سازي

‏طريقه عملي قاعده خط كرسي در نستعليق كه اكثراً‏‌‏ حروف و اتصالات روي خط كرسي قرار مي گيرند به جز سه شكل ‏–‏ دو ابراح ‏–‏ ع ‏–‏ و- ل- ن ي)

‏و را دراز

‏دنبال ميم- قاعده قرينه سازي با اينكه خاص است از نظري مكمل قاعده تركيب مهم هست زيرا رعايت قرينه سازي و تقابل و تعادل كمك بسيار به حسن اوضاع خط مكي دهد و رونق و معتبر روش هنري آن بالا مي برد.

‏3- نسبت عبارتست از آنكه هر خطي را كه بايد با يك قلم نويسند حروف هم جنس و شكل هاي مشابه آن ‏–‏ در حد تعيين خط ‏–‏ به يك اندازه و موافق هم باشند و از حد و حدود معيني خود خارج نگردد كسي اگر بخواهد از طريق نسبت و موازي سنجش خوشنويسي بايد به چند نكته توجه كند

 

دانلود,مقاله,خوشنويسي,دانلود

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 170

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما